Wood Wood prøver at blive voksne forretningsfolk
24 aug 2015

Wood Wood prøver at blive voksne forretningsfolk

24 aug 2015

Spørger man modeinteresserede danskere, vil langt de fleste kende til det danske tøjmærke Wood Wood. Og flere og flere almindelige danskere er også begynde at kende til Wood Wood, blandt andet for deres ikoniske W og københavnske stil. Wood Wood har vokset sig større ind i tøjbranchen, og er i dag tættere på massemarkedet indenfor tøj. Men det er et varsomt firma, for selvom de gerne vil have nye kunder, skal de så vidt muligt prøve at beholde deres eksisterende – noget de har formået at gøre uden de store skavanker.

 

Wood Wood gate blev en shitstorm

Folk fra markedsføringsafdelinger husker dog Wood Wood for en anden ting: #WoodWoodGate. I Januar 2014 var der nemlig en stor PR-historie omkring Wood Wood og deres kunder. For at opsummere, havde daværende X Faktor dommer Lina Rafn en Wood Wood kasket på i programmet, og efter stifter Karl Oskar Olsen fandt ud af det, skrev han surt på Twitter at hun skulle få den af. Han ville selv bestemme hvilken kontekst Wood Wood skulle indgå i, og X Faktor var ikke en af dem.

 

karl oskar olsen tweet wood wood gate

Dette tweet satte Wood Wood gate igang

 

Mange danskere så udmeldingen som fjollet, og al den mediestorm Wood Wood var igennem blev set af mange som meget negativ. Det burde heller ikke give mening, at Wood Wood ikke vil have deres tøj i et program som X Faktor med 1,6 millioner seere, når andre mærker kæmper for at komme med i langt mindre programmer. Wood Wood var efter sigende et for lukket community til at ville tillade X Faktor og Lina Rafns associationer med dem – Wood Wood var ikke for alle.

 

Gratis flaskekølere i 7 Eleven

Nogle håber måske at Lina Rafn ikke tager toget meget, for som pendlere måske vil have opdaget, har Wood Wood skiftet taktik, og er begyndt at åbne mere op for alle. De har sammen med Egekilde og 7 Eleven kørt en stor kampagne, hvor man kunne få 2 Egekilde vand og 1 Wood Wood sleeve for 25kr.

Tilbuddet har fået folk til at undres over, hvad det er Wood Wood egentlig står for. Er de for de få feinschmeckere, eller er Wood Wood for de mange? Det kan for folk virke som en stor omvæltning, at gå fra så meget lukkethed (offentligt, i hvert fald) til nu at give gratis flaskekølere til folket. Men Wood Wood gør det med god grund – de er nemlig gået fra at være cool iværksættere, til at være voksne forretningsfolk.

 

Gratis flaskekøler fra Wood Wood

Wood Wood giver en gratis flaskekøler ved køb af 2 vand

 

Man tjener pengene i masse markedet

Folkene bag Wood Wood er forretningsfolk, og ved udemærket hvordan man tjener penge. Wood Wood gate var ikke dårligt for virksomheden, for selvom massemarkedet dengang ikke brød sig om PR-stuntet, var Wood Woods målgruppe vilde med at blive hævet over X Faktor og Lina Rafn af tøjmærket. (Læs mere om dette her)

Men tiden er kommet for Wood Wood, hvor de bliver nødt til at bevæge sig mod massemarkedet, såfremt de vil tjene endnu flere penge. De er gået fra den cool iværksætter-virksomhed med få kunder, til at komme bredere ud som forretningsfolk, eftersom der er flest penge at hente i massemarkedet.

 

Går til massemarkedet uden at træde kunderne over tæerne

Wood Wood har forsøgt at udvide til massemarkedet for at hente penge, men for at tjene så mange penge som muligt, er det selvfølgelig vigtigt at beholde sin nuværende kundegruppe samtidig. Det kan være svært, da man ved for hurtige træk kan gøre ens virksomhed ‘ikke-cool’, når virksomheden f.eks. har været hypet for meget (Se f.eks. på tøjmærker som Rascals og Von Dutch, der var voldsomt populære én sæson, men så hurtigt blev kikset for mange).

 

rascals crewneck

Denne trøje fra Rascals blev for populær, og ødelagde mærkets image

 

Wood Wood har dog med samarbejdet med Egekilde og 7 Eleven prøvet at træde den nuværende målgruppe så lidt over tæerne som muligt. 7 Eleven er den mest ‘street’ massemarkeds butik med de varer, og at mange af Wood Woods målgruppe pendler og handler i butikken, er skridtet tættere massemarkedet ikke voldsomt skadende.

Samtidig er Egekilde også positioneret til at være en high-end dansk kildevand, og dette billede tager Wood Woods brugere også positivt. Wood Wood har altså forsøgt at lave dette co-lab med de massemarkeds-mærker der passer bedst til deres brand – netop så de ikke mister mange nuværende kunder.

 

Wood Wood holder sig i baggrunden med samarbejdet

Selv om Wood Wood gavner af samarbejdet, og får flere kunder fra massemarkedet gjort opmærksomme på sig, kan det hurtigt gå hen og skade mærket. Derfor har Wood Wood ikke selv nævnt noget om samarbejdet nogle steder på internettet. Modsat gavner samarbejdet Egekilde og 7 Eleven, da de får overført noget af tilliden fra Wood Wood til deres kunder i samme målgruppe. Derfor kan det også ses, at både Egekilde- og 7 Elevens sociale medier og butiksfacader er fyldt med samarbejdet.

 

Fra undergrund til mainstream

Wood Wood har været under en lignende overgang før, og selvom kun få kan huske deres tidlige kollektioner, startede designet ud anderledes end det er nu. De tidligste kunder købte nemlig tøj pg.a. historien bag eller vennerne, og ikke pg.a. det kendte W logo. Før vidste kunderne godt at det var Wood Wood tøj uden logoer diverse steder, men efter logoet blev kendt og hyped i modebranchen, har Wood Wood fået flere og flere kunder ved at brande sig på netop logoet.

 

wood wood 2007 kollektion

Wood Woods kollektion i 2007 – før de blev halvstore, derfor uden logoer

 

Og grundet hypen blandt de tidligste kunder, begyndte Wood Wood også at fokusere mere på logoet på deres tøj. Det markedsførte produktet når folk gik med det, og kunderne følte sig stilet når andre så W logoet på deres trøje. I dag er det kun lidt af Wood Woods tøj der fåes uden initialerne WW, det kendte W eller andre kendetegn. Kunderne vil have, at andre skal kunne se hvilket mærke der står bag.

 

Wood wood 2015 kollektion

Wood Woods kollektion fra 2015 til sammenligning

 

Men Wood Wood tjente ikke nok penge på at være den “lukkede” målgruppe som de var ved X Faktor skandalen, og derfor forsøger de sig at nå længere ud på massemarkedet med deres flaskekøler-samarbejde. Hvis deres move (og strategi) lykkes efter planen, vil deres salg vækste meget, og hr. og fru Danmark vil være et skridt tættere på at kende til Wood Wood.

 

wood wood plc kurve flaskekøler

Wood Wood vil op og tjene mange penge via deres flaskekøler

 

De største tøjmærker som H&M, Björn Borg, Ralph Lauren og Levi’s har alle ramt massemarkedet, og er blevet de største efter deres tiltræden på netop massemarkedet. Wood Wood må bruge samme strategi, og afveje mellem coolness og cash, for at vækste sig op til en stor virksomhed. At vælge cash med deres flaskekøler-løsning giver dem dog adgangen til massemarkedet på en kontrolleret måde, så de ikke ligesom Rascals eller Von Dutch når at dø ud.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             
Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: