Sådan får du kendte, blade, magasiner og flere til at bruge dine produkter
25 maj 2015

Sådan får du kendte, blade, magasiner og flere til at bruge dine produkter

25 maj 2015

Igennem historien har det for mange produkter været altafgørende at få kendte og blade til at bruge ens produkter. Produkter som vand på flaske har blandt andet brugt disse kanaler til at plante en værdi i vand på flaske, folk vil betale meget mere for end almindelig vand. Selvom der tit ikke er forskel på vandet fra vandhanen og det fra en flaske, faktisk er en del af mærkerne tappet fra en “hane” og ikke en brønd eller kilde, betaler folk gerne 15-25kr for en vand på flaske, hvor de intet vil betale for vand på hanen. Grunden? Mærker som Perrier og Evian gjorde det cool at drikke vand fra flaske – ved at have flere kendte som f.eks. Madonna til at drikke vand af flaske.

Artiklen er lavet efter et interview med Nikolaj Dylsing, der er medstifter af slipsemærket AN IVY. AN IVY er blevet båret af blandt andet Esben Bjerre og Magnus Millang, og har været i blade som Euroman flere gange.

I artiklen vil både ordet ‘kendt’ og ‘opinionsleder’ blive brugt, men med kendte menes der en vertikal opinionsleder, og derfor vil begge ord blive brugt, selvom de betyder det samme.

 

Få kendte til at bruge dit produkt

Før man hopper ud i at få diverse kendte og opinionsledere til at bruge ens produkt, er det essentielt at vide hvad det gør for din virksomhed.

At have kendte til at bruge dit produkt, er en forholdsvis nem og god måde at blive set af mange mennesker på. Oftes er disse kendte folk ambassadører for virksomhedens produkter, hvor de får produktet ud til deres følgere og fans. Man bliver set af mange, hvilket selvfølgelig er en klar fordel.

Det er dog ikke kun det at blive set der virker, men også det at blive set associeret med oponionslederen der giver pote. Oponionslederen har optjent en masse tillid og credit blandt sine fans, og de produkter han bruger får derfor også automatisk overført noget af denne tillid og credit. Som Nikolaj siger det “Hvis Esben Bjerre har gået i AN IVY, og Esben er indehaver af god stil, har man nemmere ved at blive påvirket til at synes AN IVY også er god stil”. Fansene synes at det den kendte laver er kvalitet, og derfor må alt associeret med hende også være af kvalitet.

 

Find opinionslederne med samme værdier som dig

Du skal dog ikke bare suse ud og finde alle de kendte du kan få til at gå med dine produkter. Det er vigtigt, at din ambassadør har samme værdier som dit produkt, for ellers vil du blive opfattet utroværdig og ikke positivt i din målgruppes øjne. Kun få danskere går med slips til dagligt, men Esben Bjerre delte samme værdier med AN IVY omkring slips og stil, og derfor var Esben Bjerre et oplagt mål for AN IVY at få som ambassadør.

Esben Bjerre stod for det samme som AN IVY – nemlig det unge, anderledes og friske pust, mens han samtidig havde preppy-tøjstilen. Man kan tydeligt se ligheden mellem Esben Bjerre og AN IVY bare man kigger på deres profiler på de sociale medier (link til Esben Bjerres facebook er her, link til AN IVY’s facebook er her.

 

Sådan fik AN IVY Esben Bjerre til at bruge deres produkt

Før man kan gå igang med at få kendte til at bruge dit produkt, skal man først ligge en plan og nogle mål. Det samme gjorde Nikolaj og Alexander Gram (den anden stifter af AN IVY), da de havde fået deres første kollektion hjem på 5 slips. Her var spørgsmålet klart: Hvordan skal vi få slipsene ud? De fandt de kendte der delte værdier med dem, og satte derefter mål alt efter prioritet. Og herefter gik de bare i gang.

De fandt en mail på Esben Bjerre, og skrev så til ham. Mailen indeholdte billeder af slipsene, en historie omkring hvem de var og hvad de ville gøre, at de var nyopstartede og havde meget respekt for ham og hans tøjstil, og hvorfor netop lige han var udvalgt. Esben gav dem herefter lov til at sende slips, hvor han selv havde udvalgt nogle styles.

Der var ikke lavet aftaler imellem hvor vidt Esben skulle bære produktet i tv eller noget, AN IVY var bare glad for at han ville tage imod dem. Esben kunne dog lide slipsene, og har flere gange brugt dem.

esben bjerre an ivy

Esben Bjerre i et AN IVY slips

 

Slips der differentierer sig

At se hvilket slips en person har på kan være virkeligt svært, da der ikke er logoer nogle synlige steder. For produkter som AN IVYs slips gælder det derfor om at differentiere sig i en sådan grad, at personen der ser det ikke er i tvivl om hvilket mærke det er. AN IVY har strikkede slips, noget som der skiller sig meget ud fra det normale slipsemarked. AN IVY er markedsleder indenfor strikkede slips i Danmark, og derfor kan kunden også nemt finde tilbage til virksomheden i denne niché.

De specifikke slips der oftest blev brugt af kendte, var dog også differentieret yderligere. Midt på slipset var der nemlig striber, der skal symbolisere et flag. Normalt ser man ikke slips med et flag på midten, og derfor kan seeren genkende det specifikke AN IVY slips næste gang han ser det. Det havde været sværere med et almindeligt slips eller en helt normal hvid skjorte.

 

Sådan får du dit produkt brugt af opinionsledere

Det allervigtigste for dig, når du skal have kendte til at bruge dit produkt, er at turde at skabe kontakt med personen. Man skal ikke være bange for at få et nej eller ikke få svar. Det kræver en vis optimisme at få kendte til at bruge dit produkt, noget de fleste iværksættere dog heldigvis har massere af.

En ting der også er usandsynlig vigtigt er netværk. Med netværk kan man ramme næsten alle dem man vil, hvis man ser ud i 3 og 4 led af sit netværk. Man vil altid kende en, der kender en, der så kender en kendt person. Hvis man bruger det rigtigt, er netværket en super måde at få de kendte med på vognen, og de fleste i ens netværk vil gerne hjælpe såfremt man spørger pænt og de har tiden. Tag kontakt igennem den fælles ven, det kan være essentielt at have en kobling til personen du gerne vil ud til.

At vide hvem du kommunikerer med, hvilke præferencer personen har og sådan er også super vigtigt. Indled kontakten med at vise at i ikke er så forskellige, da i har de samme værdier, og går ind for de samme ting.

 

Du kender garanteret en kendt i 3 eller 4 led

Du kender garanteret en kendt i 3 eller 4 led

Produktet skal give værdi for den kendte

Med mindre du har et sponsorat der virkelig er penge værd, vil de kendte ikke gå med produkter der ikke skaber værdi for dem. Produktet skal selvfølgelig være værd at sige ja til, for at de gør det. At sende dem noget man kan få alle steder er heller ikke den bedste idé, så at sende 2 hvide tshirts er spild af tid, når den kendte kan få næsten samme produkt alle andre steder. Hav derfor et produkt der giver værdi og differentierer sig, så vil folk oftest gerne tage i mod.

Det handler selvfølgelig også om måden man spørger på. Fortæl det via storytelling – fortæl hvorfor dit produkt og historien bag er større end en selv. Du kan fortælle om den inspirerende rejse i er på med virksomheden, hvad det store mål er, hvad man vil bidrage med og sådan. Det hjælper ikke bare at sige du har 2 slips, og om personen ikke vil bruge dem. Byg en historie op omkring dine produkter, så er der langt større sandsynlighed for, at de bliver taget i brug.

 

POM bruger opinionsledere godt

En virksomhed der har været dygtig til at bruge opinionsledere på den rigtige måde er POM. POM laver granatæble læskedrikke, der både bliver solgt på flaske, men også bliver solgt som koncentrater til restauranter og barer. POM sendte deres produkter til flere forskellige opinionsledere, og valgte at sende 3 koncentrat-flasker (1 flaske er nok til omkring 250 drinks) hver måned. Nu tænker den fornuftige forbruger, hvordan dælan skal én enkelt kendt nå at drikke 750 drinks POM om måneden? Det skal hun heller ikke.

Med en høj købspris er produktet ikke noget man smider ud, da ingen har lyst til at smide et produkt til 2-300kr ud. Men når man ikke kan nå at drikke alle sammen selv, hvad gør man så med dem? Man giver dem selvfølgelig ud! De mennesker der får en POM koncentrat af deres kendis-ven vil højst sandsynligt overføre tilliden og status fra den kendte til POM drikken. Og på sådan en måde bliver POM opinionledernes drik, uden opinionslederne faktisk bruger produktet.

 

AN IVY i Euroman

AN IVY i Euroman

Få dit produkt i blade og magasiner

Magasiner og blade er et rigtigt godt sted at få dit produkt placeret, da der er en koncentreret mængde af personer fra en målgruppe. Folk køber oftest magasiner ind efter interesse, og derfor vil man få en masse bilinteresserede når man køber Bilsektionen. Hvor man med en fjernsynsudsendelse oftest rammer meget bredt, vil et magasin kun have brugere der interesserer sig indenfor et givent emne, og derfor er de også mere interesserede og imødekommende overfor et produkt de kan lide i bladet.

At komme i et magasin med sit produkt kan være en kæmpe milepæl, da man derved bliver fasttømret i branchen. At komme i magasiner giver et kæmpe skulderklap fra bladet, der også tilfører tillid og credit fra deres fans over til dig produkt. Hvis Bilsektionen siger at årets bil er en Honda Civic, vil Bilsektionens fans højst sandsynligt også få et mere positivt syn på en Honda Civic.

 

Et trin op ad rangstigen

Som nævnt tidligere, har AN IVY blandt andet været i magasinet Euroman et par gange. Euroman er et blad om mode og livsstil for mænd, og det er det største blad i Danmark omhandlende dette. Der var derfor også klart for AN IVY, at det ville være målet at komme i dette.

Normalt rammer AN IVY oftest 15-25 årige, da de især bruger Instagram som markedsføringskanal, og derfor var det godt at komme i Euroman, da de har en lidt bredere målgruppe, der også tæller chefen på 45 der går op i livsstil og hvordan man går klædt. Euroman ramte den lidt ældre målgruppe, som et slipsemærke også har brug for at ramme. Med Euroman kommer AN IVY ud til mange fra deres målgruppe på kort tid.

Brandets værdi stiger også af at være nævnt i et magasin, da man dermed beviser man ikke er et lilleput-brand, men at branchens eksperter (Euroman) tager en seriøst, og anbefaler produktet til andre.

 

Hvordan får jeg et produkt i et blad eller magasin?

For at få din virksomheds produkter i et blad, kræver det en blanding af netværk, et godt produkt, en god historie og held. AN IVY kom ind i Euroman på baggrund af netværket og et godt produkt.

Det var nemlig deres samarbejde med kunstneren Sergei Sviatchenko, der gav indgangen til Euroman. Sergei havde lagt et enkelt billede op for AN IVY, hvor han havde en blå frakke på og bar alle 5 slips fra den første kollektion på én gang – et anderledes men kunstnerisk billede. Den daværende moderedaktør på Euroman fandt billedet af Sergei, og begyndte derefter at følge AN IVY på Instagram.

Kort efter skrev Nikolaj og Alexander til ham, at de godt kunne tænke sig at vise ham nogle af deres slips. Et par dage efter skrev han tilbage, de fik sat et møde op, og i dag har de været i Euroman op til flere gange.

For at komme i et blad som Euroman skal du have et produkt, design, historie og brand som siger noget. I tøjbranchen kommer man ikke bare ind i magasinerne med en standard tshirt, man skal have et godt produkt der differentierer sig, og som passer til bladet. Euroman kunne se fordelen i at have et mærke som AN IVY, da det er et ungdommeligt take på slips.

At komme ind i blade og magasiner kræver igen optimisme, og en turden til at tage kontakt til bladene. Selv hvis man får et nej første gang gør det ikke noget, man kan ikke fra dag 1 af ringe til de store magasiner og få et ja hver gang.

 

Sergei Sviatchenko i AN IVY

Sergei Sviatchenko i AN IVY

Motivation i virksomheden

Det lyder alt sammen meget godt at få produktet blandt kendte og i blade. Men det giver endnu mere end bare kunder og andre eksterne ting, det giver også en masse motivation i teamet når en kendt bruger ens produkt, eller et magasin anbefaler ens produkt. At få opinionsledere og diverse fagblade til at bruge ens produkt er et kæmpe skulderklap, og det skal huskes at fejres i teamet.

 

Ulemperne ved, at blade og kendte bruger dit produkt

At have andre folk til at bruge dit produkt er selvfølgelig fantastisk, men det kan også gå hen og være en ulempe.

For det første har du ikke længere kontrol over din markedsføring, når det er andre (kendte og magasiner) der er en del af det. Du kan ikke gå ind og fortælle dem hvordan dit produkt skal eksponeres, med mindre du smider en ordentlig sum penge. Vær derfor ops på hvorvidt samarbejder udmunder som du havde forestillet dig. Hvis du prøver at fortælle en historie om dit brand, men en kendt fortæller en anden historie om jer, kan du have svært ved at give din målgruppe et rigtigt svar på hvad jeres brand står for – målgruppen vil nemlig se jer på 2 forskellige måder.

At miste kontrol kan også gå helt galt, hvis en opinionsleder eller et blad får et negativt syn på dit produkt, og begynder at ytre sig om det. Især negative fortællinger bliver delt lynhurtigt, og tit absorberer folk negative fortæller langt mere end positive fortællinger, hvilket gør gennemslagskraften endnu større. Sørg derfor for guds skyld ikke at komme i rampelyset for negativ omtale af opinionsledere og magasiner, da dette kan skade dit brand i mange år frem.

Til sidst, så sørg for at brug kendte og magasiner på en naturlig måde. Hvis man pludselig er overeksponeret hos diverse kendte og blade bliver det for åbenlyst med jeres product placement, og kunderne vil gennemskue jer lynhurtigt. Find grænsen for hvornår du eksponerer dit produkt for meget, og ager derefter. Hvis AN IVY blev båret af hver en kendt igen og igen og igen i starten, ville slutbrugeren måske opfatte dette negativt frem for positivt. At have en unaturlig stor vækst kan gøre en til en døgnflue, ligesom det oftest ses i musikbranchen (Er der nogle der har hørt noget om Viro, Bo Evers, Guru Josh og Duck Sauce?).

 

AN IVY i det mest populære herre-mode blad i Japan

AN IVY i det mest populære herre-mode blad i Japan

Flere salgskanaler åbner sig

At blive anerkendt af opinionsledere og fagblade kan være rigtigt gode historier at give eventuelle salgskanaler. Det giver noget man kan fortælle eventuelle nye butikker, og samtidig viser man at man er kommet et par skridt op ad rangstien, hvis man har været nævnt i magasiner og af kendte. Det kan være et godt joker-kort at have som virksomhed, og det gør at man skiller sig ud fra alle de andre mindre virksomheder der også prøver at komme i den pågældende butik. Når f.eks. AN IVY kommer og fortæller at de har været i Euroman i 5-6 blade, bliver de taget meget mere seriøst end andre brands på samme størrelse.

Hvis butikken har set en i forvejen (om det så er på Esben Bjerre eller i Euroman), er man heller ikke helt ny for dem, og dermed er de allerede klar over din eksistens. Du vil altså ikke være et helt fremmed brand, og vil derfor været et skridt tættere på en aftale med dem. Husk dog at for at komme i butikker handler det mest af alt om et godt produkt. Blade og kendte kan ikke gøre det hele, så sørg for at giv den kommende butik en masse værdi fra dit produkt. Læs eventuelt dette indlæg om hvordan du får dit produkt i butikker landet over.

 

En øget omsætning venter forude

At få dit produkt brugt af kendte magasiner er helst sikker noget du vil kunne mærke på omsætningen. Flere fra din målgruppe vil se dit produkt, og nogle af dem vil helt sikkert ende op med at købe af dig på et eller andet tidspunkt.

Især de produkter som du får ud vil blive særligt eftertragtet. AN IVY kan tydeligt se, at hvis et slips har været i Euroman Marts-udgaven, vil dette slips få ekstra mange ordrer i Marts og April. Sådan er det hver eneste gang fortæller Nikolaj Dylsing.

Det samme skete da de var i Go’ morgen Danmark, der har været det mest ultimative rent kroner-øre mæssigt. Med et program som Go’ morgen Danmark rammer man meget bredt, og når der står en stylist i fjernsynet og fortæller om hvordan AN IVY slips er med til at skabe god tøjstil, bliver der helt sikkert bestilt en masse strikkede slips til danskerne. Live-tv med mange seere hvor produktet bliver nævnt ved navn er sindssygt effektivt, og kan kun anbefales.

 

AN IVY i Go' morgen Danmark

AN IVY i Go’ morgen Danmark

De 3 bedste tips til at blive anerkendt af kendte og blade

Nikolaj Dylsing giver her sine 3 bedste råd til hvordan du kan få dit produkt ud blandt kendte og fagblade.

1)    Sørg for at produktet skaber værdi. Man skal på en eller anden måde være anderledes og bedre end konkurrenterne, og så skal man vide hvor man skiller sig ud, og køre på det. Med AN IVY har det været designfilosofien der har båret dem igennem, og det er på den måde de har skilt sig ud. Der er fede designs, og med priser som alle har kunne betale.

2)    Brug dit netværk. Man kan komme ud til rigtigt rigtigt mange med sit netværk, man vil nemlig altid have en der kender en der kender en anden, som kan få fat i den person du vil have fat på. Det er nemmere at komme ud til folk hvor man har en lille kobling til personen, i stedet for at man er en tilfældig person som de ikke aner hvem er – så sørg for at komme i kontakt via en eller anden. LinkedIN og Facebook er gode værktøjer til at finde fælles venner med, eller hvem der ligger i 2, 3 og 4 grad i netværket.

3)    Man skal turde at prøve og turde at spørge og turde at få et nej. Man kan ikke gå hjemme og være bange for at foretage et opkald – hvis man har en optimisme og tror på sit eget produkt, skal man nok på den ene eller anden måde kunne finde nogle ambassadører. Det handler om held også, men man får kun det held man selv opsøger. Hvis man ikke prøver, så får man ingen held desværre.

Så prøv disse teknikker af, hvis dit produkt skal ud blandt opinionsledere og fagblade. For et brand som AN IVY er kendte og tøjmagasiner en vigtig markedsføringskilde, ligesom for mange andre brands.

Artiklen er skrevet efter et interview med medstifter af AN IVY, Nikolaj Dylsing. Du kan like AN IVYs facebook side her, og du kan købe deres lækre slips her.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: