Long tail forretningsmodel

 

Med en long tail forretningsmodel sælges der mindre af meget. Man fokuserer på at tilbyde et stort antal produkter, ofte nicheprodukter, så kunden har mange valgmuligheder. Det kan være lukrativt at tilføje denne forretningsmodel til en konservativ branche, og tilbyde kunderne langt flere og mere tilpassede produkter end lige bestsellerne. For at kunne have en sådan forretningsmodel, kræver det en lav lagerkost og en stor platform til alle de interesserede købere.

Det er Chris Anderson der grundlagde begrebet long tail, og forklarede hvordan “mange bække små” kunne fungere i erhvervslivet. Han mener at der er tre økonomiske grunde til at forretningsmodellen er blevet så stor. 1) At omkostningerne til produktion af mange ting er faldet, hvilket gør at amatørere nu kan indspille musik, producere film og designe, 2) at internettet har gjort distributionen nemmere, at platformen er lettere tilgængeligt og at digitale varer kan handles, og til sidst 3) at omkostningerne med at forbinde udbud med efterspørgsel er blevet så lav, da interesserede købere altid kan finde udbuddet på eksempelvis google.

long tail

Nøgle personerne i en long tail forretningsmodel, er niche-producenterne og niche køberne. Uden niche-producenterne ville lageret ikke kunne fyldes, og uden niche køberne ville der selvfølgelig ikke være et marked. Disse to grupper af nøglepersoner, mødes ofte på en platform på internettet. Denne platform er den største omkosting denne forretningsmodel fører med sig, da den skal kunne indeholde et stort antal produkter.

hjemmelavet

Eksempel: Etsy

Etsy er et glimrende eksempel på en long tail forretningsmodel. Etsy er en platform, hvor brugere kan sælge håndlavede produkter, ofte hjemmelavet, til en køber. Hver sælger har så sin egen lille butik i platformen, hvor kunderne kan handle. Førhen var det næsten ikke muligt at få fat i håndlavede produkter, da disse ikke er nemme at seriefremstille, og de derfor ikke egner sig til industrien og tiderne før internettet. Etsy sælger et kæmpe antal hjemmelavede produkter til forbrugere, der oftest kun køber produktet pg.a. at det er et nicheprodukt og at det er specielt. Etsy gik succesfuldt ind på markedet for håndarbejde og startede denne long tail forretningsmodel.