Lær fra drankernes stambar
15 jan 2015

Lær fra drankernes stambar

Der er masser af gode tips at hente fra stambarer

15 jan 2015

Du sidder garanteret lige nu og tænker “Hvorfor dælan vil jeg lære af en drankers stambar”? Stambarer er tit steder virksomheder ikke vil sammenlignes med, men på nogle punkter fungerer en stambar faktisk bedre end mange virksomheder – pg.a. det lille ord foran bar, stam.

Det er nemlig vigtigt for virksomheder at have gode stamkunder, man kan regne med igennem ild og vand. Tænk bare på, hvor mange barer rundt om i landet der ville lukke hvis ikke de sædvanlige mennesker sad der hver dag?

Drankeren føler sig hjemme

En af de ting der ofte gør at drankere er på netop dén bar, er at de føler det er deres andet hjem. Bartenderen kender kunden og de to har et fælles bånd mellem hinanden. Hvis drankeren havde en ny til at servere for sig hver dag, ville det højest sandsynligt ikke vare længere før han fandt sig en ny stambar. Sørg for at din kunde kender din service eller hans kontaktperson i jeres virksomhed, og få altid kunden til at føle sig hjemme. Samtidig ved bartenderen udemærket at drankeren drikker én bestemt øl, og derfor har han den altid klar når drankeren kommer. Hvorfor skulle drankeren skifte denne bar ud, når personalet har lavet en så personlig oplevelse for ham at han automatisk får serveret hvad han vil have?

Den indre cirkel får bedre service

Du kender det normale film-plot hvor en fremmed kommer ind på en bar, og pludselig vender den gode stemning sig til en negativ stemning omkring den fremmede. Stambaren holder alle stamgæsterne inde i en indercirkel, og nye fremmede engangs-kunder vender de ryggen – men hvorfor? Fordi det er sådan de tjener penge.

Engangs-kunder er fine nok at have, men de yder oftest ikke word-of-mouth omkring din virksomhed, og skaber også kun omsætning én gang. Stamgæster derimod fortæller mange omkring deres stambar og samtidig ligger de også penge i kassen hver hverdag. Sørg for at have en indercirkel af kunder som du pleaser så meget som muligt, så de kan sprede ordet for dig. Denne form for markedsføring er klart den bedste, og du får den kun hvis du har dig nogle stamkunder der elsker netop lige din bar.

Så hvad kan man lære at stambarerne? Sørg for at have stamkunder som ikke har lyst til at være andre steder end hos dig. Engangs-kunder er fint, men det holder ikke i længden. Personlig betjening til dine stamkunder og generelt personificering af din service kan med sikkerhed øge dit salg, så det er bare at forsøge sig med forskellige initiativer!

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: