Hemmeligheden bag Ashley Madisons succes – før de blev hacket
29 aug 2015

Hemmeligheden bag Ashley Madisons succes – før de blev hacket

29 aug 2015

Utroskabssitet Ashley Madison har for mange været det helt store samtaleemne flere gange. Virksomheden har været i medierne utallige gange, og virksomheden går lige til den etiske grænse hver gang. En ting er dog sikkert: De har forstand på at tjene penge. Med en omsætning i 2014 på $150mio og en gennemsnitlig omsætning per bruger (ARPPU) på vanvittige $250, har de formået at skabe en meget stor virksomhed baseret på utroskab – lige indtil de blev hacket her i Juli/ August.

 

Hvad er Ashley Madison?

Hvis du ikke har hørt om Ashley Madison før, er det en datingside for utro folk. Som deres slogan siger, “Livet er kort. Hav en affære.” går sitet i bund og grund ud på, at finde folk man kan have en affære med. Det har selvfølgelig givet en del opmærksomhed til virksomheden, da de kan (og har) ødelagt ægteskaber, familier og liv.

 

brugerprofil på ashley madison

En bruger på Ashley Madison der søger utro mænd

 

Den sande side af Ashley Madison

Som sagt har Ashley Madison formået at tiltrække meget opmærksomhed, på både godt og ondt. Det har givet dem en række modstandere, blandt andet en hacker-gruppe ved navn Impact Team. Denne gruppe hackede sig frem til virksomhedens database, og fik fat i oplysninger om samtlige brugere på sitet. De truede Ashley Madison med at frigive alle oplysningerne, med mindre hjemmesiden blev lukket ned. Og efter at ashleymadison.com forblev oppe, frigav de hele databasen, så alle kunne søge i deres over 37 millioner profiler – watch out cheaters.

 

Ingen rigtige kvinder på sitet

Det spændende ved dette hacker-angreb på Ashley Madison er hverken de mange kommende skilsmisser eller de selvmord der er kommet efterfølgende – det er dataene på brugerne.

Det viser sig nemlig, at Ashley Madisons kvindelige brugere næsten alle sammen har været robotter. Ifølge Gizmodo viser kun 12.000 af de 5,5 millioner kvindelige brugere nemlig en naturlig adfærd (altså 0,2% af dem). De resterende 99,8% kvinder har været falske profiler, som enten er blevet lavet af Ashley Madison selv, eller er lavet af nysgerrige folk, folk der har pranket kollegaer og venner eller noget helt tredje. Du kan læse mere om analysen af Ashley Madisons tal her.

 

Kun 1.492 kvinder tjekkede deres beskeder – over 20 mio mænd gjorde det til sammenligning

 

Ashley Madison har selv fortalt at deres brugeropdeling ligger på 70% mænd og 30% kvinder, mens fordelingen af folk under 30 år faktisk er 1:1. Dating-sites har længe været kendt for at manipulere med disse tal, men denne kæmpe løgn fra Ashley Madisons side af er ekstrem. De har lavet falske profiler i massevis, for at kunne opbygge deres store affære-imperie, og faktisk har de hyret kvinder til at skrive med mænd på sitet. Alle betalende mænd er altså blevet snydt, for de har ikke haft en jordisk chance for at møde en rigtig kvinde derinde.

Før Ashley Madison får det endelige dødsstød, vil vi dog analysere hvad de gjorde godt, og hvordan de nåede deres store succes inden hackerangrebet.

 

Stifteren før hacker-angrebet – i dag er han fratrådt

 

Hvordan fungerer Ashley Madison?

Måden Ashley Madison fungerer på, er kendt af de fleste. Datingsider (for hetero brugere) kan ikke fungere uden at begge køn er repræsenteret, og måden hvorpå man får høstet det mandelige køn, er ved at have det kvindelige køn repræsenteret. Det er en dobbeltsidet forretningsmodel, hvor man kan se kvinderne som sælgere, og mænd som købere.

Ashley Madisons forretningsmodel ses blandt andet også meget hos natklubber, hvor man gør alt for at lokke kvinder til, ofte ved at give aftenen gratis, for at lokke mændene til som betaler.

 

Er kvinderne der, kommer mændene og betaler gerne

 

Samme taktik bruger Ashley Madison, der giver kvinderne gratis adgang, mens mænd må betale for at sende beskeder til kvinderne. Kvinderne fungerer altså som lokkemad for mændene. Problemet for Ashley Madison har dog været, at de ikke har kunnet få nok sælgere (kvinder) til alle de købere der var (mænd), og derfor har de været nødt til at manipulere med antallet af kvinder.

Dette problem med hønen og ægget er meget kendt, men denne manipulering sker af de fleste kun i starten, til forretningsmodellen kører flydende, og begge sider er fornuftigt repræsenteret. Problemet for Ashley Madison har været, at de ikke har kunne få kvinder til sitet, og derfor har de måtte skabe falske kvinder for at få kvinde-siden repræsentabel. Ja faktisk er virksomheden gået så langt, som at betale kvinder for at skrive til mænd.

 

Det er svært at få sex med robot-kvinder

 

Et slaraffenland for mænd

Og Ashley Madison har formået at skabe en rigtig god markedsplads for køberne (mændene), i hvert fald så det sådan ud inden hackerangrebet. Hvor finder man ellers en så koncentreret målgruppe af kvinder, der søger uforpligtende sex? Ashley Madison har formået at skabe et slaraffenland for mænd, hvor deres største drøm om at have en masse uforpligtigende sex med en masse kvinder kan gå i opfyldelse. Det kan næsten ikke blive bedre faktisk, og det er da også derfor så mange mænd har betalt så store summer til hjemmesiden.

 

Spiller på mænds fundamentale behov

Ashley Madison har formået at prikke til mænds fundamentale behov. Mænd tænker anderledes end kvinder, hvilket psykologen Steven Pinker også viser i sit forsøg med høns og haner.

Steven lavede en hane af papmache, og lagde den ind til høns for at se deres reaktion. Hønsene gik lige hurtigt over for at se den, men ellers var interessen helt væk. Det spændende skete så da Steven i stedet lavede en høne af papmache, for så at ligge den ind til haner. Hanerne viste modsat hønsene meget stor interesse for denne papmache-høne, og prøvede flere gange at have sex med papmache-hønen.

Nuvel er det ikke høns og haner der genererer Ashley Madisons kæmpe omsætning, men eksperimentet er interessant, da det afspejler krybdyrhjernen – noget mennesker også har. Og som eksperimentet viste, vil mænds krybdyrhjerne ufatteligt gerne have sex, også selv når hønen er af papmache (læs profilerne er falske).

 

Både haner og mænd vil have sex

 

3 fundamentale mennesketræk

Utroskabsitet spiller altså på sex, som de fleste selvfølgelig også vidste, men de stopper ikke her. Ashley Madison er også inde og berøre 2 andre dybe træk hos mændene – adrenalin og ønsket om at blive alfahan.

Mennesker søger tit et adrenalinrus, hvilket også er grunden til at folk f.eks. lader sig bungeejumpe, trainsurfe og mange andre ting. At have en profil på et utroskabssite mens man er gift er en kæmpe adrenalinrus, og det er spændende om man møder nogle derinde, eller om man bliver opdaget af konen. Det er risky at have en bruger, og det er det fede ved det!

En anden ting Ashley Madison også spiller på, er følelsen af at være alfahan. Lige fra aberne til mennesket er der en lyst til at være alfahan, og er der en bedre måde at være det på end at have flere hunner? Drømmen om at være Don Juan, der kan vælge og vrage mellem kvinder, er en ting mænd hungrer efter dybest inde. Får man succes på Ashley Madison, kan man endelig få denne drøm opfyldt.

 

Drømmen for mænd er at have mange kvinder

 

En date er som at vinde i lotto

Det mænd der opretter sig på utroskabssites drømmer om, er selvfølgelig at få en kvinde overtalt til at hygge sig med ham. Det er spændende at se om kvinderne bider på ens beskeder, og om det i sidste ende ender ud i en masse uforpligtende sex, med en der er mere spændende end konen man har haft hængende i ti år.

På en måde kan Ashley Madison meget sammenlignes med Lotto. Statistisk set er der hos begge virksomheder dårlig chance for at vinde den store præmie, om det så er uforpligtende sex eller den store million (Ja, måske er det nemmere at vinde utallige millioner flere gange, end det er at få sex via Ashley Madison).

Grunden til at både Ashley Madison og Lotto har succes, er at de er bygget på variable belønninger. I Lotto er det forskelligt om man vinder ingenting, vinder 500kr eller vinder den store millionpræmie. Uforudsigeligheden er det der driver forretningen, og får spillerne til at købe Lotto hver uge – selv om de har tabt det sidste halve år i træk – man er på jagt efter den store præmie, ligesom de folk der sidder flere timer foran en spilleautomat.

 

Man drømmer om den store præmie

 

Mændene på Ashley Madison jagter selvfølgelig den uforpligtende sex. Selvom det nu efter afsløringen er fundet ud af at de ikke har haft en jordisk chance for at få en date, er de blevet fortalt noget andet hele tiden. Og at man ikke hører succeshistorier med folk der har scoret på Ashley Madison er jo klart, for folk fortæller ikke når man har været utro.

 

Bygget og markedsført perfekt

Selve konceptet er bygget genialt op, men markedsføringen og udførelsen er også perfekt lavet fra virksomhedens side af. Ser man på siden, får man følelsen af, at Ashley Madison fra starten har vidst at kvinder ikke ville komme på sitet. Det er nemlig bygget for at forvirre mænd – for at skabe en illusion om, at kvinder flokkes om dette utroskabssite.

Selvfølgelig har de kunstigt opbyggede tal hjulpet til markedsføringen, men hele designet er bygget utrolig tøset op for at understøtte det. Ser man på hjemmesiden, er der pink og lilla farver over det hele, og alle billeder på hjemmesiden, er af sexede kvinder. Hjemmesiden ligner altså noget kvinder burde flokkes om, og det er da også en medspiller til mændenes illusion om de mange kvinder.

 

ashley madison forside

Ashley Madisons forside skriger feminitet

 

Ser man det fra kvindernes vinkel, skriger siden så meget af feminitet, at ingen mænd burde ville være der. Det kan også ses på de virksomheder der rent faktisk prøver at få rigtige kvinder til deres datingside, der kører med mere maskuline farver.

 

danske dating sider

Rigtige dating sider lokker kvinder til med blå farver

 

Kvinder vil selvfølgelig være de steder de ser deres kommende mand være – og det er ikke på prinsesse-lyserøde hjemmesider.

Navnet Ashley Madison er selvfølgelig også valgt for at få mænd til. Ashley og Madison er to populære pigenavne i USA, og det giver hjemmesiden en sexet klang i mænds ører. Tror du lige så mange mænd havde flokkes om hjemmesiden, hvis den hed Kristian Frederik? Navnet er så feminint, at mænd kun kan tro, at det er fyldt med kvinder.

 

En illusion om kvinder

Ashley Madison er altså bygget op omkring illusionen om, at hjemmesiden er fyldt op med utro kvinder. Mændenes illusion om stedet hvor kvinder flokkes, får tankerne langt væk fra den ‘pølsefest’ siden i realiteten er. De mandlige brugere ser siden, som var det at fange fisk i et akvarie, og derfor betaler de glædeligt i gennemsnit $250, for at prøve at fange dem. At kvinderne i realiteten aldrig kunne drømme om at bruge siden, er så en helt anden ting.

 

Ashley Madisons brugere tror siden er stedet for kvinder

 

Du kan altid slettes

På sider som Ashley Madison er anonymitet og sikkerhed alfa omega for brugerne. Man vil have 100% kontrol over ens oplysninger, og vil sikres mulighed for at slette hele ens færden på siden helt. Tænk nu hvis man et år efter at have stoppet, blev opdaget i at have en profil?

Derfor har Ashley Madison lavet en funktion, der gør at du kan slette din bruger fuldstændigt – ved at betale den nette sum af $19. Ved første øjekast kan det virke som en måde at malke brugerne på efter man har fanget dem, bondefangeri om man vil, men i realiteten er betalingen rigtigt smart.

At man betaler for at få sin profil slettet giver nemlig trygheden til brugeren, der tænker “når jeg nu har betalt, så må jeg helt sikkert være slettet fuldstændigt”. Og $19 er billigt i forhold til den værdi det giver at kunne slette sin profil og alle data fuldstændigt. Det er en win-win for både virksomheden og kunden.

(At det efter hackerangrebet er fundet ud af, at Ashley Madison så stadig har gemt alle oplysninger på deres servere internt er så en anden ting.)

 

19 dollars for at slette ashley madison bruger

Det koster $19 at slette sin bruger helt

 

Nemt at komme igang

For nye brugere er Ashley Madison sindssygt nemt at komme i gang med. Det eneste man gør, er at indtaste sine oplysninger hurtigt, og så er man igang. Siden tager dig hurtigt igennem opbyggelsen af din profil, og gør det meget nemt at komme i gang.

Det er også først når man vil i gang med at chatte med kvinder på sitet, at man skal frem med kreditkortet. Faktisk er siden næsten for nem at starte på, eftersom man ikke engang behøves bekræfte sin emailadresse. Men hvad skidt, Ashley Madison er jo ikke ligefrem kede af at få endnu en bruger til statistikken.

 

40 millioner medlemmer

Ashley Madison elsker når dette tal bliver større

 

Ashley Madison skræmmer investorer væk

En af de ting der giver utroskabssitet en utrolig mængde PR og gratis markedsføring, er desværre også det, der stopper dem andre steder. Ashley Madison har fået utrolige mængder markedsføring, ved at blive afvist af forskellige partnere. De har prøvet at sponsorere sportshold, opkalde lufthavne efter sig, få reklamer i diverse tv-stationer og super bowls med mere. For hvert afslag de har fået, er historien kommet en gang i medierne – og givet dem al den markedsføring gratis, i stedet for at betale flere millioner for den.

Problemet for virksomheden er bare, at det ikke kun er reklame-partnere de skræmmer væk: Ingen investorer eller børser vil associeres med virksomheden. De har flere gange prøvet at børsnoteres i forskellige lande, men har aldrig fået lov. Samtidig er det de færreste folk der vil komme hjem til konen og fortælle om deres seneste nye investering – et utrosskabssite. Stifterne af Ashley Madison har altså svært ved at sælge virksomheden, og det er bestemt ikke blevet nemmere efter hackerangrebet.

 

Ingen vil investere i Ashley Madison

 

Hvad nu Ashley Madison?

Det store spørgsmål nu, er hvad virksomheden skal gøre, og om det overhovedet er muligt for den at overleve. For en hjemmeside med sikkerhed og anonymitet som førsteprioritet er det selvfølgelig et kæmpe slag, at alle ens oplysninger er blevet lækket af hackere. Virksomhedens kunder har alle fået et kæmpe chok, efter at være blevet udstillet så groft. Og der går nok lang tid før de igen gør noget i samme boldgade.

Men det er set før, at virksomheder har overlevet samme slags angreb. Efterspørgslen efter affærer bliver heller ikke mindre pg.a. denne sag, og virksomheden er nået længere ud til folk der måske ikke kendte den før.

Det bliver spændende at følge med i Ashley Madisons fremtid, men en ting er jeg helt sikkert blevet bekræftet i: Lyver du, eller holder du dine kunder for nar, bliver du opdaget på et eller andet tidspunkt.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: