Growth hacking – Få vækst som bl.a. Dropbox, Facebook, Tinder og Airbnb

 
 

 

Har du nogle gange overvejet hvordan virksomheder som Dropbox, Facebook, Tinder, Airbnb, Twitter og mange andre afde store virksomheder har fået en så enorm vækst, uden at bruge store mængder af kapital på markedsføring? Svaret
er, at de har fokuseret på vækst frem for alt andet, for at kunne skabe en så stor brugerbase som de har nu. Læs her hvad der ligger bag deres valg, hvad growth hacking er og hvorfor det fungerer så godt til at vækste.


 
konverteringsgrad

Hvad er growth hacking?

ide
 

Growth hacking er som ordet fortæller, at forsøge at ‘hacke sig til vækst’. En growth hacker er groft sagt en marketer, hvis fokus overvejende ligger på at vækste. Ordet growth hacker blev introduceret af Sean Ellis i 2010, en mand der har vækstet flere store virksomheder.

En normal marketer har et meget bredt fokus på markedsføring, og ser ofte de fleste aspekter af muligheder. I starten har iværksættere dog ikke megen brug for en normal marketer, da deres fokus er på én ting – at vækste. En growth hacker er altså en marketer, der har indsnævret sit fokus til at ligge omkring vækst. Alle beslutninger en growth hacker tager, er altså med det éne mål at vækste. Selvfølgelig vil almindelige marketers også vækste, men deres fokus ligger slet ikke lige så klart.

Growth hack dit produkt

Growth hacking er en teknik der oftest sker med produktet som omdrejningspunkt. Traditionelt set har marketers skulle markedsføre et givent produkt, men med tiden er markedsføringen blevet bygget ind i produktet. Før hen stod en marketer kun i markedsføringsafdelingen, men er nu begyndt at komme mere med i udviklings-, produkt-, økonomi- og mange andre afdelinger. Samtidig er typerne af produkter også ændret, hvor vi er gået fra et overvæld af fysiske produkter til et overvæld af ting som software og andet. Ordet ‘produkt’ har altså skiftet betydning fra en ting du kan holde ved.

For at opsummere kan et produkt groft set for første gang nogensinde hente nye kunder ind. Et bord kan ikke henvise en ny kunde, men det kan en tjeneste som Airbnb. En bog kan ikke henvise nye brugere ligesom et webinar kan. Growth hackers har set denne omvæltning, og udnytter potentialet til fulde.

 

Hotmails vilde vækst

Et firma der udnyttede denne mulighed var Hotmail. Hotmail blev solgt for et rekordbeløb på $500 millioner til Microsoft, hvilket skyldes deres succes i growth hacking. Hotmail indsatte en fangende tekst efter alle emails, hvor modtagerne af emailen kunne få deres egen gratis email (Se eksempel på billede).

Hotmail formåede at få 12 millioner brugere på halvandet år, hvilket er utroligt, eftersom der kun var 70 millioner internet-brugere dengang. Med growth hacking formåede de altså at være deres egen distributionskanal, og fik en ekspotentiel vækst der var milliarder værd.

Growth hack din distributionskanal

Hotmail var et eksempel på en distributionskanal i produktet, og netop distributionskanaler er gode at growth hacke. De growth hackers der forstår de nuværende distributionskanaler, og kan optimere udførelsen bedre, kan hente en enorm vækst – og det er kun blevet nemmere med internettet.

En virksomhed der formåede at growth hacke sin distributionskanal uden internettet var Tupperware. Tupperware havde i 1946 et fantastisk produkt der havde vundet flere awards, og havde derfor en distributionskanal som alle andre husholdningsartikler – supermarkeder og lignende. Earl Tupper, manden bag Tupperware, var dog frustreret over det lille antal af folk der købte hans produkt, selvom produktet var det flotteste og bedste på markedet. Hvordan kunne salget dog være lavt, når man havde den bedste distributionskanal og det bedste produkt den gang?

Hvordan Tupperware growth hackede deres distributionskanal

Earl Tupper mødte dog tilfældigvis en kvinde ved navn Brownie Wise, der solgte store mængder Tupperware produkter ved at invitere kvinder hjem og vise dem produktet. Nu kunne de altså se og prøve produktet før de ofrede penge på det.

Earl Tupper implementerede denne nye usete distributionskanal, hvilket blev til tupperware parties, hvor kvinder over hele landet solgte Tupperware til deres omgangskreds, noget som aldrig var set før.

Sådan growth hackede Dropbox sig til vækst

Et strålende eksempel på growth hacking er Dropbox. Dropbox har næsten ingen penge brugt på markedsføring, men er alligevel over $10 milliarder værd i dag. Hvordan kan man blive så succesfuld uden at bruge penge på markedsføring? Du gættede rigtigt, nemlig via growth hacking. Her er X eksempler på growth hacking som Dropbox bruger – nogle mere åbenlyse end andre.

 
 

5 måder Dropbox growth hacker på

1) Ved at have en vækst trimmet startside. Du har måske hørt om konverteringsoptimering, hvor man optimerer antallet af konverteringer (køb) på ens hjemmeside. Dropbox har optimeret meget på deres side, hvilket blandt andet har givet en startside der får mange til tilmelde sig. Faktisk er siden pt bygget op til at man næsten ikke kan gøre andet end at tilmelde sig – Se hvordan på www.dropbox.com.

Da dropbox var i BETA, havde de også groft set kun to funktioner – en video af hvordan det fungerede og en download knap. Dropbox fik 70.000 brugere på én dag ved bare at have en demo-video af deres BETA-version og så ligge den ud på Digg. Det er en utrolig vækst for et ukendt produkt i BETA-fasen!

 

2) Nem tilmelding. Dropbox har arbejdet meget med at gøre deres tilmeldingsproces så simpel som muligt, ved at fjerne alt ligegyldigt eller overflødige ting. Når du tilmelder dig skal du kun give navn, email og kodeord, så er du igang. Kan det blive nemmere at få folk til at tilmelde sig? (Og dermed vækste)

 

3) Refer a friend. Dropbox spiller meget på, at man skal invitere sine venner til også at prøve dropbox. Faktisk vil de så gerne have at du deler deres produkt med andre, at de giver BÅDE dig og din ven 500mb gratis ved at vennen tilmelder sig. Man kan både invitere via email, twitter, facebook, link og gmail – altså lige omtrent hele sin omgangskreds. En anbefaling fra en ven er meget mere værdifuld end en reklame, og med denne gratis gave man får (500mb) er det svært at sige nej til denne service. Dropbox betaler også langt mindre for 1gb plads på deres service end de ville gøre med andre reklamer, som feks Google Adwords eller bannerreklamer. Pointen er, at du før du smider 50.000kr i Adwords eller facebook annoncer, skal se om ikke dit produkt kan markedsføre sig selv i stedet – det er oftest meget mere effektivt.

 

4) Det er nemt at dele. Dropbox har gjort det utroligt nemt for folk at dele deres filer med hinanden. Alt man skal gøre er bare at kopiere et link, og så sende det til sin modtager. Ved at brugerne sender filer til hinanden via tjenesten får Dropbox automatisk flere potentielle brugere til at se deres tjeneste, og måske sågar registrere selv. Faktisk har dropbox også lagt en lille besked i bunden ala Hotmail, hvor de skriver at man selv kan få en gratis bruger. Selv fra deres desktop-version kan man nemt dele ved bare at højreklikke. Dropbox har virkelig simplificeret det at dele filer over nettet!

Hvis du har arbejdet med gruppearbejde og har en masse filer, har Dropbox med garanti også været oppe at vende. Man kan nemlig lave gruppe-mapper, hvilket gør at flere kan have adgang til mappen samtidig. Det eneste det kræver er, at alle medlemmer har dropbox – en utrolig nem måde at få folk til at tilmelde sig Dropbox på.

 

5) Tilgængelig overalt. Dropbox har gjort meget for at blive så tilgængelig for alle brugere som muligt. Deres produkt kan tilgås fra overalt fra internettet, men samtidig er der også klienter til næsten alle styresystemer, både på computeren og mobil. Så selv om Linux og Blackberry er styresystemer uden et stort antal brugere, bliver disse brugere ikke snydt og kan tilgå dropbox på lige fod med andre. Dropbox har altså fjernet en fatal grund til ikke at skulle bruge Dropbox.

Growth hacking er fremtiden

smartphone
 
 Growth hacking er en trend der vækster voldsomt i øjeblikket (alt andet ville vel være mærkeligt, ikke? ;-) ). Der har tit været en barriere mellem dem i virksomheder der byggede produkter og dem der stod for markedsføringen, men med growth hacking er der dannet en klar kobling. Før kodede programmørerne og marketing-folkene fik kunder ind, men med en growth hacker i virksomheden formås der at skabe et produkt, som er optimeret til at vækste voldsomt.

Og koblingen giver meningen, for vækst er alle virksomheders mål på lang sigt. Med tiden tror jeg at growth hacking vil blive implementeret i højere grad, i alle aspekter af virksomheder. Designere skal designe efter vækst, så feks knapperne er lavet til at indbringe så mange brugere som muligt. Kundeservicen skal udøve growth hacking så brugerne i stedet for at afmelde servicen deler den med deres venner. Der er mange eksempler på hvordan growth hacking kan indføres i hele organisationen, så det er bare at begynde.

PT er growth hacking relateret meget til iværksættere, men med tiden vil store virksomheder højst sandsynligt også komme med på vognen. Growth hacking bliver oftest gjort uden den store kapital, så tænk på hvad mange ressourcer kunne gøre ved growth hacking.

Så prøv at kig dybt ind i din virksomhed, og se om der er steder hvor growth hacking kan implementeres. Hvis du formår at gøre det succesfuldt, ligger der en voldsom potentiel vækst du kan hente.

 
 
 

NB: Ordet hacker er ikke ment som en ond person der vil gøre skade på andre og deres ejendomme, men er ment som feks ordet lifehacker hvor man prøver at optimere ordet foran, i denne sammenhæng vækst.