Gratis som forretningsmodel

 
 

gaveNår mindst én får fortsatte værdier, kører virksomheden en forretningsmodel der er blevet mere udbredt de senere år. Brugeren (ofte) får en kontinuerlig værdi gratis, der bliver finansieret af en betalende part. Det har altid været skønt at få noget gratis, og det er måske den mest attraktive value proposition man kan have som virksomhed. Alle økonomer vil bekræfte, at en pris på 0kr giver en meget højere efterspørgsel end en pris på bare 1kr.

Grunden til at denne model er eksploderet i antal de senere år, er internettets udvikling. Det er nemlig blevet muligt at give online tjenester gratis væk, da omkostningerne af de gratis brugere næsten ikke er eksisterende. Sådan er virksomheder som blandt andet Skype, Facebook og Dropbox blevet store multinationale selskaber.


Reklame-modellen

 

Reklame-modellen er blevet mere og mere brugt de senere år. Denne model har to sider af interessanter, nemlig både brugere og betalere. Reklame modellen går ud på, at reklamer betaler den værdi som brugerne får. Brugerne får altså en service, som andre interessanter har sponsoreret. Sponsorerne får også en værdi, da de får eksponering foran disse mange brugere.

Efter som produktet er gratis for brugerne, vil der oftest automatisk blive genereret en masse trafik. Mængden af trafik og antal brugere er blevet høje værdier de senere år, og der kan tjenes virkelig mange penge på at have denne høje mængde af trafik.

Omkostningerne for disse gratis services er ofte ikke høje, da der kun skal bruges penge til udvikling og vedligeholdelse af platformen. Metroxpress er et glimrende eksempel på denne
model, da de virkelig har givet de konservative normale aviser kamp til stregen. Avisen gives gratis i områder hvor der er mange mennesker samlet, oftest på stationer og lignende.

 
fodboldbane

Kvaliteten behøves ikke være premium

Målgruppen er unge, der ikke før læste aviser, men som nu kan få en hurtigt-læselig avis gratis. Journalistikken er mildest talt ikke den bedste, men da man læser avisen i hast gør dette ikke meget. Målgruppen, de unge, læste heller ikke aviser før, så Metroxpress har fået en masse kunder som markedet før havde problemer med at skaffe. Det skal ikke være en hemmelighed, at de normale aviser har svært ved at hamle op med en gratis avis, hvilket også, i samarbejde med internettet, har givet aviserne gevaldige problemer. En anden virksomhed der også har fået succes med denne model er Google, med deres Google Adwords.

Freemium

 

Freemium-modellen har du måske ikke hørt om som defination, men du har helt sikkert hørt om virksomheder der bruger den. Freemium blev kendt for få år siden, og er en forretningsmodel der sælger en service, hvor man så giver nogle mindre værdiskabende funktioner gratis. Freemium modellen er karaktiseret ved at have mange brugere, og normalt er det kun ganske få af disse der betaler – oftest under 10%. Disse 90% bruger servicen uden at betale, men bliver finansieret af de sidste 10%.

Freemium blev hurtigt integreret i mange forretningsmodeller, efter internettet kom hjem i stuerne. De variable omkostninger på mange af disse services er tit ganske små, hvilket gør at det sagtens kan betale sig. Der er 2 nøglebegreber indenfor freemium, hvilket er 1) omkostningen ved at have en gratis bruger og 2) konverteringsraten på de gratis brugere (altså hvor mange der ender med at blive betalende).

 

graferSkype revolutionerede telefoni

Skype er det største danske eksempel på en freemium virksomhed. Skype lader dig lave opkald over internettet gratis, såfremt du ringer til en anden skype-bruger. Kostprisen pr minut over internettet er meget lav for skype, og derfor kan de tilbyde det, hvor normale teleudbydere som f.eks. TDC ikke kan komme i nærheden af at tilbyde gratis telefoni.

Brugerne hos Skype betaler kun hvis de skal ringe til rigtige telefoner. Prisen på dette kan også gøres billigere end hos teleudbyderne, og derfor er mange også hoppet over som betalende bruger hos Skype, især virksomheder. Skype har pt over 400 millioner brugere, og har genereret over 100 milliarder (!) opkald siden grundlæggelsen i 2004.

Teleselskaberne kunne slet ikke se idéen i at give gratis tale over internettet, men fik hurtigt øjnene op efter Skypes massive succes. Nu er skype den største “teleudbyder” af opkald til udland, hvilket selvfølgelig giver dem en kæmpe omsætning.


Lokkemad

 

fiskestangNår du er ude og fiske, er den nemmeste måde at fange fisk på, ved at have en god gang lokkemad med. Denne simple model bruges også i erhvervslivet, og du er sikkert hoppet i fælden før. Lokkemad-modellen går ud på, at man som virksomhed giver noget attraktivt til kunden billigt eller gratis, hvor man så efterfølgende går ind og tjener penge. Den bliver ofte refereret til som Gillette-modellen, da de i høj grad bruger denne. Kort sagt går lokkemads metoden ud på at ligge lokkemad til kunden, for derefter at tjene penge ved mersalg og efterfølgende salg.


Mobiltelefoner til 1kr og dyre barberblade

Teleselskaberne har i lang tid brugt denne model til at tjene penge. De reklamerer med dyre telefoner til bare 1kr. Men kunden kommer selvfølgelig til at betale mere, da man skal betale abonnement for den “service” de giver en i form af telefoni. Teleudbyderne taber altså penge på at sælge en telefon som lokkemad, men tjener derefter pengene ind ved abonnementer, som kunden skal have for at kunne bruge telefonen.

Som nævnt tidligere er Gillette kendt for denne model. King C Gillette besluttede i 1904 at sælge en start-pakke for absurd lave priser, nogle gange sågar gratis. I dag er Gillette stadig det førende mærke indenfor barbering, selvom deres priser er høje, og deres innovation er “kunstig” (Man behøves ikke 5 blade for at få en perfekt barbering). Når man står og har brugt de 3 barberhoveder der fyldte med, bliver man nødt til at købe nye til tårnhøje priser.

Gillette er så smarte, at de har håndtag der kun passer til deres egne barberblade, hvilket gør at man ikke kan skifte billige barberblade ind i stedet for Gillettes. Barbering er også et af de områder der er mest patenteret, med over 1.000 patenter, der sørger for at Gillette stadig kan beholde markedsleder positionen indenfor barbering.