Giveaway: Markedsplads for små tøjmærker (NEM AT STARTE)
20 apr 2015

Giveaway: Markedsplads for små tøjmærker (NEM AT STARTE)

20 apr 2015

I dagens Danmark gør folk meget for at fremstå så unikke som overhovedet muligt. Det er ikke længere in at være ligesom alle andre, noget der af Morten Albæk kaldes x-faktor generationen. Især blandt folk der er glade for tøj er det blevet in at være unik, hvilket kan ses med de limited udgivelser af tøj-serier (se hvordan Alexander Wang x HM skabte postyr eller Peter Falktoft x Casper and the beast), og den store interesse for små tøjmærker og genbrugstøj som ingen andre har.

Men de unikke små tøjmærker er rigtigt svære at finde, da tøjmærkerne har umådeligt svært ved at komme i de butikskæder man normalt køber tøj i. Mærkerne skal have en del kunder og kendskab før butikkerne vil sælge dem, men de moderigtige vil netop have tøjet som kun få har kendskab til.

 

Et kig på målgruppen

Målgruppen for denne markedsplads for tøj er altså de folk der er gladest for mode og tøj. Disse folk går ikke i Allstar Converse, af den grund at alle andre gør det.

I forhold til en PLC-kurve kan de forskellige slags kunder på tøjmarkedet placeres.

1) Innovatørerne.

Innovatørerne indenfor tøjmarkedet er der ikke mange af, men de har trukket en del overskrifter på det seneste. Innovatøren er den type der ligger i sovepose en uge før en ny sko udgives, bare for at være de første der har dem. Innovatørerne ved alt om sneakers, tøj og de forskellige mærker, og måske laver de sågar deres eget tøj. Disse slags folk er glade når de går i det der kommer før det sidste nye, som den almindelige dansker ikke engang ved hvad er. Disse mennesker bruger oceaner af penge på tøj, noget som de kun er glade for. Man kan næsten sige tøj er deres hobby, og de fleste af dem samler også på tøj og sko.

2) Tidlige majoritet.

Efter innovatørerne der ligger dag og nat og tænker på tøj, kommer den tidlige majoritet. Disse mennesker er på forkant med tøj i forhold til den mainstreame dansker, men er ikke lige så forelsket i tøj som innovatørerne er. Folk i denne gruppe vil gerne have det sidste nye, og bruger gerne 1200kr på et nyt par sko (hvis du synes dette er meget, skal du vide at innovatørerne kan finde på at bruge op til 20.000kr på et par sko). Disse mennesker går tilpas nok op i tøj til at ville købe fra små mærker, som den almindelige dansker ikke tør købe fra. De vil prøve det nye og ukendte, for at være med på moden og føle sig specielle. Folk spørger tit disse mennesker til råds om mode hvis de ikke kender en innovatør, da den tidlige majoritet har styr på det sidste nye indenfor tøj. Disse mennesker er ofte med i grupper på facebook, for at se om de kan gøre sig et kup på tøj.

3) De almindelige.

Langt de fleste danskere er dog helt almindelige tøjforbrugere. Det er disse mennesker langt de fleste butikker lever for, da det er her der klart er flest mennesker. Når den almindelige dansker går ud og handler, sker det altså i normale webbutikker som Miinto, Asos og stylepit, eller også sker det i fysiske butikker der næsten alle sammen har det samme tøj. Disse mennesker ser tøj som noget man skal have på, være komfortabel og se godt ud i, men så er de heller ikke vildere med tøj. Almindelige danskere tør ikke købe fra små ukendte mærker, da de 2 grupper før ikke har gjort dem mainstream endnu. De venter altså med at købe tøj, til det er kommet ned i en fornuftig pris, og det samtidig er blevet noget som mange går i.

4) Efternølerne.

Den sidste grupe er efternølerne, dem der er senest ude hvad angår tøj. Efternølerne har gået i den samme garderobe de sidste 15 år, og har ikke planer om at skifte før de forskellige stykker tøj går i stykker. Disse folk har ingen idé om hvad den sidste mode er, men det gør dem ikke noget, for de er fuldstændigt ligeglade hvad angår tøj. For dem er tøj noget man har på for ikke at være nøgen.

plc-kurve

Målgruppen for denne markedsplads er selvfølgelig de første 2 grupper af tøjkøbere. Disse folk vil have det sidste nye unikke, og gerne fra små tøjmærker der lige er startet op. De ikke bare tør men hungrer efter at prøve noget nyt, hvilket gør denne markedsplads helt perfekt.

 

Markedsføring af konceptet

Konceptet skal selvfølgelig markedsføres over for målgruppen, før det er muligt at få salg ind. Eftersom målgruppen for denne markedsplads ikke er den almindelige tøjforbruger, vil en bred reklame som f.eks. avisannoncer, TV-indslag eller andet være et tab, da de rammer alt for bredt.

Derimod skal markedsføringen være rettet meget mod dem der har mest forstand på tøj. Disse mennesker findes blandt andet  inde på forums omhandlende tøj og brugt-portaler med eksklusivt tøj. Der skal altså derfor deltages aktivt på sådanne forums, så folk ved hvem man skal gå til, såfremt man vil have nyt og ukendt tøj. Eksempler på sådanne sider er Streetwear grupper på facebook og forums som Hypebeast forum.

 

Den tidlige majoritet følger med innovatørerne

Det er især gruppe 1 der er inde på forums, og disse folk ser også tit videoer af unboxings af tøj. Det kan altså derfor også overvejes at lave videoreklamer på youtube til disse videoer. Når vi nu er ved sådanne reklamer, er Google Adwords og facebook annoncer også meget effektive til denne markedsplads. På Adwords er der ingen konkurrence på søgeordene (da det er et lille mærke), og facebook annoncerne kan tilrettes ind til dem der er aller gladest for tøj.

Folk fra gruppe 2 køber tit baseret på hvad gruppe 1 har købt, og derfor kan det overvejes kun at markedsføre sig overfor gruppe 1, hvor gruppe 2 derefter automatisk vil komme.

At henvende sig til kendte/ sneezers er endnu en ting der kan overvejes. Folk i gruppe 1 og 2 er meget optaget af hvad deres idoler går med, og derfor vil det kunne hjælpe hvis man fik idolerne til at benytte ens markedsplads. Et eksempel på dette er hvordan Drop Dead og Streetammo får kunstnere til at handle ind i deres butikker.

Til sidst ville der eventuelt kunne laves et eksklusivt samarbejde med tøjmærkerne, så dette samarbejde mellem markedspladsen og tøjmærkerne kun findes i denne markedsplads. Det vil give denne scarecity marketing, der gør at folk vil købe tøjet fra denne markedsplads, da det er det eneste sted man kan få dette produkt/ samarbejde.

Husk at vi som altid gerne vil hjælpe jer med at komme igang med dette koncept. Skriv os en email, så får vi jer sat ordentligt i gang, uden det koster jer noget som helst. :-)

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: