Giveaway: Hireyourfriend.com
23 nov 2014

Giveaway: Hireyourfriend.com

23 nov 2014

Så er det blevet tid til en giveaway af et koncept.

Dette giveaway består af et peer2peer/ sharing economy koncept, der forener kunder og sælgere på bedste vis.

Stort problem med sort arbejde i Danmark

Konceptet hedder pt hireyourfriend, og består i at folk kan sælge deres arbejdskraft privat uden mester/ virksomhed. En timepris på en tømrer ligger gennemsnitligt på 450kr, mens hans egen løn ligger omtrent 160kr. Det er altså næsten 300kr der går til moms og til mester, hvilket betyder at folk ikke har råd til at have en tømrer gående og derfor tyr til sort arbejde.

Hele 17,3% af den danske BNP er sort arbejde (kilde), hvilket vil sige at staten mister afsindigt mange penge på dette store problem. Selv om staten døjer med problemet, er det noget der er svært at hæmme op omkring – netop fordi prisen er så høj. En lavindkomst-familie vil derfor have meget svært ved at komme uden om sort arbejde såfremt ingen i husstanden selv har forstand på faget.

Sharing economy er vejen frem

Måden dette kunne løses på, var ved at lave en platform hvor folk kunne handle med deres arbejdskraft. På denne måde ville folk selv kunne vælge og vrage mellem de personer der står til rådighed for en.

Platformen skulle både indeholde profiler på folk der udbyder arbejde (freelancere) og på folk der vil købe arbejde (købere). Når folk så vil have lavet et projekt, slår de det nemt op på siden, og folk kan nu begynde at byde på opgaven.

Konceptet sniger sig uden om diverse løn-regler mht fagforeninger og ansættelser, da sælgerne er freelancere (ikke tvunget til at tage arbejdet), og derfor bliver betalt i honorarer.

Tillid er fundamentet

For at et projekt som dette skal kunne lykkedes, er det meget vigtigt at der er gensidig tillid. Hvis ikke køberen har tillid til sælgeren, vil køberen aldrig hyre sælgeren og dermed vil der ikke komme nogle transaktioner. Samtidig vil der heller ikke være sælgere, såfremt at køberne ikke kan identificeres.

Det er derfor vigtigt at skabe så meget tillid brugerne imellem som overhovedet muligt. Dette kan gøres på forskellige måder, som feks bedømmelser på brugere, verifikation med sociale medier, telefon, kreditkort og nemid, facebook tilknyttet med venner og billeder, CV, tidligere jobs og meget meget mere. På denne måde kan køberen og sælgeren se om modparten er legit, og dermed være trygge ved at udveksle arbejdskraften. I den nuværende verden er det jo virksomheden som i princippet er sikkerhedsnet.

PR-storm er den bedste start

Ligesom med mange andre P2P-services er det vigtigt at få så meget pr i starten som overhovedet muligt. Services som Uber har formået at lave en så stor krig mellem dem og de gammeldags taxi’er, at deres målgruppe (som i princippet er samme målgruppe som dette koncepts) vendte sig mod de ordinære taxiselskaber og velsignede Uber.

Taxiselskaberne har kritiseret Uber i stride mængder, men den målgruppe som Uber er ude efter er ikke enige i kritikken, og får derfor et bedre forhold til Uber end de ellers ville have haft (faktisk ville de måske slet ikke have kendt Uber hvis det ikke var for taxiselskaberne).

Derfor skal der laves en PR-storm hvor tømrer-, vvs-, rengørings-, mekaniker- og mange andre brancher går til krig mod denne service, så dem der ikke har råd eller lyst til at hyre en tømrer eller vvs-mand får et bedre forhold til denne service. For målgruppen må alt andet end lige være dem der ikke kan/ vil betale 450kr i timen for privat rengøring.

Erobr én by ad gangen

Hireyourfriend kræver at der er en del købere og sælgere i ens by, før det er en interessant service. Derfor bliver man nødt til at tage en langsom fremgangsmåde, og sørge for at den by man er startet på kører godt med servicen før man går videre og ekspanderer.

Hvis der kun er 4 købere og 6 sælgere i en by på størrelse med Herning, er der ingen grund til at spilde sin tid på at lede efter arbejde/ arbejdskraft på nettet. Der skal være et hav af muligheder før servicen bliver interessant for brugerne. Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør sådan en service heller ikke. Man skal måske helt overveje helt at droppe små byer og kun have servicen i storbyer.

Brugerne reklamerer bedst selv

En måde jeg tror konceptet vil reklameres bedst ud ved, er at lade brugerne stå for reklamen. Just-Eat havde kæmpestor succes med dette, da de lod pizzariaerne reklamere for dem, ved at være på deres biler, facade, madkort og mange andre steder. På den måde fik hvert pizzaria spredt budskabet om Just Eat bredere og bredere, og nu kender næsten alle i målgruppen Just Eat.

Dette kan også gøres med dette koncept, ved at give sælgerne skilte, visitkort, brochurer, bannere og mange andre ting de kan give til deres købere og potentielle købere. Ved at lave et customized skilt/ flyer/ visitkort eller andet til sælgeren, hvor oplysninger om han/ hendes pris, bedømmelser og erfaringer står på, kan man også få bredt Hireyourfriend ud samtidig ved at have logoer og links.

Sælgeren vil selvfølgelig gerne reklamere for sig selv, og giver derfor alt dette reklamemateriale ud til mange, samtidig med at skilte og bannere ses i byen. Dermed bliver sælgeren både markedsført og det samme gør hireyourfriend – noget som virker!

Konceptet kan blive dit

Jeg vil hjertens gerne give dig ideen, og den basale hjemmeside der er oppe og køre nu (www.hireyourfriend.com dog er den slet ikke færdig). Jeg vil dog meget gerne udnerrettes hvis du går videre med ideen, da jeg så gerne vil følge med i projektet på sidelinjen eller eventuelt komme med ideer eller tips. Skriv til info@thegoldwhale.dk hvis konceptet har interesse – jeg har mange flere ideer til projektet end dem der står i dette indlæg :-) !

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             
Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: