Fokuserede forretningsmodeller

 

fokuseret pletskud

 
 

Konkurrencen på næsten alle markeder har næsten aldrig været større, takket være globaliseringen. Dette gør at forbrugeren tit har flere valgmuligheder, og at det ikke er den bedste i lokalområdet, men den bedste i verdenen der går hen og får ordren. Groft sagt, så er der 3 forskellige forretningsmodeller: Relations forretning, Innovations forretning eller som Infrastruktur forretning. Før i tiden brugte virksomhederne meget alle 3, men for at optimere performance og omsætning/ omkostninger, er det det oftest mest optimalt at satse på én af disse – dog kan man godt kombinere disse.

hjerte vectorRelations forretning

I en relations forretning, er dit største fokus at få kunder, og derefter opbygge positive relationer med dem. Kulturen i sådan en virksomhed, er altså at kundeservice er det vigtigste i virksomheden, og at kunden altid har ret. Pg.a. de høje udgifter som der kommer til hvert køb, er det oftest nødvendigt at have en stor kapital for at kunne starte ud her og vinde. Stordriftsfordele spiller meget ind her, da man oftest kører underskud på ens varer, indtil man har fået volumen nok og bundlinjen ikke pludselig er rød længere. Da de fleste kunder i denne forretningsmodel oftest er taget, kan det være svært at få dem vendt over til en ny virksomhed. Derfor er der ofte få store spillere på dette marked.

 
 
 

ideInnovations forretning

Som navnet så smukt siger, lever en innovations forretning af at lave nye og innovative produkter, som kunderne vil have. Der er ofte mange konkurrenter i denne model, og barriererne i de fleste brancher små – derfor er der mange start-ups der trives her.

Kort sagt kæmper innovations virksomheder om at få de største talenter i deres branche. Med de største talenter får man højest sandsynligt også de bedste produkter, hvilket gør at pengene begynder at rulle ind. Som firma i denne branche har man måske first-mover eller andre fordele, og man kan starte ud med en høj pris på sit produkt, da man er unik og måske de eneste med den drejning. Hastighed er en nøglefunktion i denne model, da man gerne vil op og have en stor markedsandel så hurtigt som muligt. Husk dog på at modellen er svær, da der er utroligt mange konkurrenter, og de største talenter oftest er taget.

 
 
 

Infrastruktur forretning

Formålet med en infrastruktur forretning, er at bygge og vedligeholde en platform, hvor et stort antal ensformige opgaver kan gøres. For at kunne konkurrere på dette marked, er det en nødvendighed at have stordriftsfordele, da hver opgave skal kunne udføres så billigt som muligt. Virksomheder her er meget kostfokuserede, og prøver at optimere alt hvad der optimeres kan. Der er få store spillere på dette marked, da andre ikke har råd til at konkurrere med.

tog


Eksempel: Telefoni

telefonTelefonibranchen er et godt eksempel på hvordan virksomhederne førhen gjorde alt arbejdet, men nu er gået hen og har fokuseret deres forretningsmodel.
Før i tiden var en teleudbyder en virksomhed der sørgede for telefonmasterne (Infrastruktur forretning), skabte relationer til kunderne (Relations forretning) og forsøgte at udvikle teknologien (Innovations forretning). Jo flere konkurrenter der kom på markedet, des sværere blev det desværre også for virksomhederne at sælge deres produkter. Derfor begyndte de at fokusere på de hovedpunkter de var gode til, og outsourcede resten. I dag er der kun 4 virksomheder der ejer deres danske mobilnet (3, TDC, Telia og Telenor), og altså dermed 4 virksomheder der tjener størstedelen af deres penge inden for infrastrukturen. Det er altså kun disse 4 der opererer med telefonmaster, vedligeholder disse og sørger for at netværket er oppe at køre. Resten af teleudbyderne i Danmark køber så telefoni hos disse 4 selskaber.

Mange af de teleudbydere der ikke opererer indenfor infrastruktur opererer i stedet som relations forretninger. Her kæmper de om at skabe relationer til kunderne, der gør at kunden elsker denne teleudbyder og derfor køber deres tjeneste. Disse firmaer har altså outsourcet selve varen, men fokuserer på at gøre kunden tilfreds.
Til sidst har vi innovations forretningerne, som kun meget få teleudbydere har været inde og forsøge sig med. Der er dog to nye teleudbydere der prøver sig med denne forretningsmodel; Zenji og Justfone. Zenji forsøger at innovere produktet ved at indbringe gavekort med i abonnementet, hvor Justfone prøver at innovere ved at bringe nye før usete features til telefoni, som blandt andet VIP-status, mobilsvar på email, vis hemmeligt nummer og meget andet.