Design spiller en vigtig rolle, spørg bare Ikea, McDonalds og Skovrejser
14 jul 2015

Design spiller en vigtig rolle, spørg bare Ikea, McDonalds og Skovrejser

14 jul 2015

Har du også før prøvet at fravælge en service eller produkt på grund af et hæsligt design? Design er teoretisk set en ligegyldig ting, der dog i sidste ende betyder rigtigt meget. Og derfor skal virksomheder tænke meget over designet, så det passer til ens virksomhed, men også så det passer til ens kunder.

 

Hvad er formålet med design?

For at kunne bedømme hvorvidt et design er godt eller skidt, er det vigtigt at finde ud af hvad design overhovedet er for noget. Design er hos folk ofte et meget bredt begreb, der tit ender med at blive til “det er hvordan det ser ud”. Men design er langt mere end det.

Formålet med design, er at få brugeren til at udføre den handling der er tiltænkt, på en måde der skaber mest mulig værdi for kunden (eller for virksomheden). Derfor kan man ikke smide generelle design-regler på hver enkelt virksomhed, for alle virksomheder er forskellige, og handlingerne er forskellige og giver forskellige værdier.

Dette er grunden til, at dygtige designere tester deres design før det endeligt implementeres. Når der snakkes internet splittestes der tit – er det en rød knap eller en grøn knap der passer bedst her? Andre måder at teste design på er at observere folk – blandt andet ved den hyppigt brugte cafe-test. Her giver du en bruger dit design, og observerer hvordan brugeren interagerer med det.

Det er en fordel at teste sig frem til det bedste design

Find ud af hvad din målgruppe vil

For at lave det optimale design, bliver man så nødt til at lave det ud fra den ønskede handling. Derfor er det vigtigt først og fremmest at finde ud af hvad kunderne gerne vil på siden. På Skovrejsers side er det helt klart hvad folk vil. Når folk kommer en på en rejseside har de en agenda: Ind på siden-> find destination-> find pris. Og derfor har Skovrejser designet hjemmesiden, så der er en stor søgeboks midt på forsiden, der gør at folk så nemt og behageligt som muligt kan gøre det de vil. Find derfor ud af hvad den overordnede ønskede handling er, og gør det så nemt og behageligt for brugeren som overhovedet muligt.

Det sjoveste ved Skovrejsers hjemmeside er, at kun 0,4% af de besøgende klikker på menupunktet ‘Vigtig info’. Det er altså menupunktet ‘Vigtig info’ der er tale om – men kunderne har andre ting de hellere vil. Folk ved hvad de vil, og derfor er det vigtigt at designe designet derefter, og ikke det du tror er vigtigt (som brugerne i følge testen er ligeglade med).

 

Landingpages skal tilpasses

På hjemmesider sker det tit, at virksomheden har en række landingpages brugeren lander ind på, alt efter hvad intentionen var. Disse landingpages kan have forskellige formål, hvor mange af Skovrejsers landingpages har til formål at fortælle noget om rejsedestinationerne. Dermed sørger de hos Skovrejser for først og fremmest at designe det efter at fortælle om rejsedestinationerne, for derefter vise dem det de også vil, nemlig at se priser på rejser til denne destination.

skovrejsers forside

Skovrejser designer landingssiden efter formål

 

Er den røde tråd der?

Når man starter virksomhed er det meget vigtigt at gennemtænke sit design før man starter. Den røde tråd er nemlig vigtig at holde, så du har samme design på din hjemmeside, dit markedsføringsmateriale, ja selv din email-signatur. Sørg for ikke at gøre kunderne forvirrede over flere forskellige designs, men hold dig til ét.

 

McDonalds ser altid ens ud

Når du sidder på den lokale McDonalds, ser den fuldstændig ens ud med en McDonalds på den anden side af jorden. Og dette er ikke tilfældigt! McDonalds holder en klar rød tråd gennem alt de gør, og har det samme design af virksomheden, ligegyldigt hvor i verdenen du befinder dig. Det gør det nemmere for McDonalds, der ikke skal designe nye ting hver gang de vil lave noget nyt, men det gør det også meget nemmere for dig som forbruger.

Med det samme du ser en McDonalds ved du nemlig altid hvad du får, og du er aldrig i tvivl om hvordan den føles. Ja selv deres burgere på den andne side af jorden ved du hvordan ser ud og smager.

En McDonalds fra Japan har samme design som en dansk

 

Ikea er designet som en labyrint

Når du er med kæresten ude at handle i Ikea, bliver i nødt til at rende hele butikken igennem for at komme til kassen. Og selvom varehuset er en gigantisk butik, render næsten samtlige af deres kunder hele butikken igennem. Og ja, du har sikkert gættet det – Ikeas butikker er designet som labyrinter, for at få kunderne til at gå hele butikken igennem. Det gør, at selvom man kom ind for at købe en sofa, kommer man ud med tre stole, en dug, fire poser stearinlys, en pose gifler, 2 malerier og en masse andre ting, for til sidst at stå ved kassen og finde ud af man har glemt sofaen man kom efter.

Ikea er designet for at få handlingen mersalg frem, så kunderne kommer forbi alle produkterne i butikken, og dermed har langt større sandsynlighed for at købe flere produkter.

IKEA er designet til at få dig rundt i hele butikken

Slack slog konkurrenterne ved at være designet anderledes

Hvis du arbejder i iværksætter-teams, har du måske hørt om kommunikationsprogrammet Slack. Slack er et chatprogram til virksomheder, der i 2015 er vurderet til en værdi på $2,8 milliarder. Men hvordan er det gået så godt for en nystartet virksomhed, på et marked der allerede er fyldt med konkurrenter (og nogle forholdsvis store nogle)? Svaret ligger i designet.

Normalt når man tænker kommunikation i virksomheder, tænker man kedelige grå programmer, der mest af alt minder om et emailprogram fra 90’erne.

 

Slack er sjov og farver

Slack så dette, og designede sig selv frontalt anderledes end konkurrenterne – med mange farver og humor. Normale kommunikationsværktøjer i virksomheder er grå eller mørkeblå, og er meget kedeligt sat op. Slack har en farverig brugerflade, og selv logoet sprudler af energi og farver. På denne måde differentierer Slack sig voldsomt fra konkurrenterne, der alle er grå og kedelige, modsat Slack der er farverigt og spændende.

Den anden ting som kommunikationsværktøjer normalt ikke gør, er at opfordre til sjov og ballade – vi er jo på en professionel arbejdsplads. Det er dog en meget konservativ tankegang, og når man ser på arbejdspladser som Google og Facebook tænker man, at det må være sjovt at arbejder sådan et sted. Slack gør dog op med den konservative tankegang, ved at tilbyde smileyes, profilbilleder og meget andet. Og så er det bare sjovt designet – f.eks. når Slack loader, kommer der sjove citater op. Et eksempel er: “Need to whip up a dessert in a hurry? Dump a bag of oreos on the floor and eat the oreos off the floor like an animal.” Var det nogensinde sket i et konservativt og kedeligt chatprogram? Næppe, og det er det der giver Slack dets charme.

Også deres sociale medie profiler er spækket med så meget sjov, at man næsten skulle tro det var en komiker der havde lavet programmet. Men det er det langt fra – og programmet har i dag en kæmpe succes, hvilket gør dem til en meget hurtigt vækstende virksomhed.

Slack minder mere om et socialt medie end et professionelt kommunikations-program

Henrik Skov fra Skovrejsers 3 bedste råd til design

1) Hold det simpelt og nemt for brugeren

2) Hvad er det at den ønskede handling er? Fokuser på den!

3) Test, test, test, og når der er gået en årrække så redesign det hele

Husk disse 3 råd fremover, så du får nemmere ved at give dine kunder en bedre oplevelse. Det er de samme regler alle store virksomheder følger, og de holder fast i dem i en lang årrække. Så husk, at design er meget mere end hvordan det ser ud. Design er hvordan det fungerer.

Artiklen er skrevet efter et interview med Henrik Skov fra Skovrejser.dk. Hvis du leder efter billige rejser fra Hamborg, kan du købe dem hos Skovrejser her. Henrik Skov kan findes på facebook her, på Google+ her og på LinkedIN her.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             
Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: