Derfor var #woodwoodgate en succes for Wood Wood
20 okt 2014

Derfor var #woodwoodgate en succes for Wood Wood

20 okt 2014

Kan du huske den store sag der kørte efter X Faktor dommer Lina rafn havde en Wood Wood kasket på? Sagen gik viralt og alle danskere på sociale medier og netaviser kan ikke have undgået at have set den. Karl-Oskar Olsen, founder og CEO hos Wood Wood, tweetede under X Faktor udseendelsen ‘Tag den kasket af tak !!! #xfactor’ og blev gjort nar af den efterfølgende uge under hashtagget #Woodwoodgate. Negativ omtale tænkte de fleste, men jeg ville hellere end gerne have siddet i Karl-Oskar Olsens direktør-stol under denne mediestorm.

Tåbeligt for den almindelige dansker

Langt de fleste danskere syntes at Wood Woods udtalelser var deciderede latterlige, og en masse gjorde nar ad dem på internettet. Hr. og Fru Danmark kom virkelig op ad sofaen fredag aften, og sagen nåede at blive vigtigere end selve X Faktor for mange danskere. Nogle af kommentarerne fra sagen kan ses nedenunder.

“Sikke da noget snobbet vrøvl. Hvis man har købt en kasket, må man vel for helvede selv bestemme hvor og hvornår man vil have den på?”

“Det er vist ikke studenterkasketten, der trykker hos Karl Tossekar Olsen.”

“Vil i øvrigt godt undskylde, at jeg har haft en WoodWood-trøje på i morges, mens jeg lavede havregrød.

“35 jobs med Sanne Salomonsen her i foråret. Jeg glæder mig og skal på HVERT job SMØRES ind i tøj fra Wood Wood.

Det kan virke mærkeligt at høre at denne shitstorm kunne være en succes for Wood Wood, men det står helt klart når man tænker over det.

Man skal ikke elskes af alle

Wood Woods målgruppe valgte sjovt nok ikke at skrive det vilde om denne woodwoodgate, og jeg tror ikke de har mistet nogle kunder på dette.

Grund? Folk der køber Wood Wood vil heller ikke associeres med Lina Rafn og X Faktor.

Wood Wood har en målgruppe af folk, der går meget op i deres tøj. En normal dansker ville normalt aldrig bruge 1600kr på en skjorte, men det vil denne målgruppe, for det er skjorten der viser hvem de er. De vil for alt i verden ikke gå i en kedelig normal skjorte, som næsten alle der kommenterede sagen gør til daglig. X Faktor og Lina Rafn er ikke et brand som de vil have på sig, og derfor synes de kun godt om at Karl-Oskar Olesen valgte at skabe denne distance. Jeg tror at denne sag har givet dem en forhøjet omsætning, da deres målgruppe og dermed også kunder har ville støtte dem i denne sag.

Hvad kan man så lære af denne sag? Det kan godt være at du bliver lagt for had af næsten hele det danske land, men så længe at din målgruppe stadig elsker dig er du stadig en vinder. Du kan og skal ikke elskes af alle, for så er der ingen der elsker dig. Sørg for at lav dig en dedikeret skare af fans ligesom Wood Wood har gjort, og plej dem så med hvad de vil have. Hvad naboen tænker kan være pisse ligegyldigt, så længe din målgruppe synes det er fedt.

Moralen med denne lille historie er at det er vigtigt at definere hvem du er, men mindst lige så vigtigt at definere hvem du ikke er. Det var blandt andet sådan 7up blev populært i sin tid. Coca Cola og Pepsi sloges om hvem der var den bedste cola, men i mellemtiden kom 7up så og sagde de var det modsatte af cola, “The Uncola”.

Så Karl-Oskar Olsen, tillykke med #woodwoodgate. Jeg er sikker på at jeres fanskare og omsætning kun er blevet større af dette.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: