Den sande grund til at spil er i BETA
22 jan 2015

Den sande grund til at spil er i BETA

Der er guld at hente i BETA-brugere

22 jan 2015

Har du nogensinde overvejet hvorfor spil som World of Warcraft, Heroes of the Storm, League of Legends altid er i beta før spillet udkommer officielt? En grund er selvfølgelig for at finde de såkaldte ‘bugs’ der er i spillene, men denne forklaring er langt fra grunden til at giganterne har deres spil i beta-version, som kun heldige eller trofaste gamere kan få lov til at prøve.

Skaber trofaste kunder

Grunden til at langt størstedelen af nyere spil går igennem denne beta-version, er nemlig for at få trofaste gamere der føler sig specielle og værdsat af firmaet, fordi de har fået adgangen til denne beta-version. Disse gamere der, ifølge virksomheden, er nøje udvalgt til at teste spillet inden den endelige release, føler næsten at de er en del af team’et, der lige er med til at finjustere spillet inden pøblen kan begynde at spille det.

Alle vil føle sig specielle

Grunden til at gamere næsten vil give deres ene nyre for at deltage i en beta-version af et spil, og ofte faktisk betaler summer for at spiller beta-versioner, er at de gerne vil være de første der har prøvet produktet. Hvis man tager en af de mest klassiske modeller indenfor markedsføringsteori, PLC-kurven, befinder dem der bruger flest penge på spil oftest som innovatørerne eller den tidlige adoptør (Se engelsk model på billedet) og det er også dem der fortæller alle deres venner om det nyeste spil. 

Hvis de føler at de har høj status i et spil, går de selvfølgelig ud og fortæller samtlige af deres interesserede venner om det. Lige præcis denne markedsføring er guld værd for spil-producenterne, da gamer-nørderne ses som eksperter indenfor spil-branchen, og derfor anbefaler de bedste spil videre til de mainstream gamere (og gæt hvilket spil de fortæller om, det tilfældige fra gratis-spil.dk eller det nye som de i øvrigt er en del af beta-spillerne i?)

Det man kan lære af dette, er altså at produkter hurtigere vil sprede sig, hvis der er ambassadørere der er stolte af at være det de opfatter som “en del af virksomheden”. Så næste gang du laver et nyt koncept, om det så er spil, software eller natklubber, så sørg for at skaf dig nogle beta-testere, og sørg for at de føler sig unikke. Det har vi blandt andet gjort i Lapprador.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: