De 3 vigtigste trin i succesfulde virksomheder
01 jun 2015

De 3 vigtigste trin i succesfulde virksomheder

01 jun 2015

Når man surfer rundt på nettet som iværksætter, får man tit øje på diverse artikler, der alle giver et billede af, hvordan man får succes med sin virksomhed. Mange af disse artikler er også rigtigt gode, men de går ofte ikke helt ind til benet med, hvad det er allermest basalt for din virksomhed. Hvis din virksomhed skal vækste sig succesfuld, er det vigtigt at have styr på disse 3 trin, der ligger fundamentet for alle virksomheder. Jeg har lagt et ekstra bonus-punkt ind, der kan sikre succesen for din virksomhed hurtigere.

Trinnene virker essentielle for mange, men en del iværksættere glemmer at få dem arbejdet igennem, inden de begynder på andre mindre vigtige ting som logo, navn til virksomheden, domæne og så videre. Husk, at disse tre trin er fundamentet for din virksomhed!

 

1) Find en kunde der har penge

At finde en kunde der har penge, og er villige til at bruge dem på din virksomhed, er alfa omega for en succesfuld virksomhed. Jo flere penge dine kunder bruger på din virksomhed, jo større bliver din virksomhed selvfølgelig (og dem der måler succes i penge, vil mene at jo mere succesfuld bliver den). Sørg derfor når du vælger målgruppe, at vælge en målgruppe der både har penge til rådighed, og samtidig har lyst til at bruge dem på din virksomhed og dine produkter.

Studerende på SU og andre med små indkomster er farlige at have i målgruppen, da de er den del af befolkningen der har de mindste rådighedsbeløb. Virksomheder som f.eks. Årstiderne ved, at en studerende med en indkomst på ca 6000kr om måneden ikke har råd til deres produkt, og ikke har viljen til at betale så meget for madvarer.

Ikke alle har råd til Årstiderne

Ikke alle har råd til Årstiderne

Selvom Årstiderne har et produkt der giver meget værdi, især til en travl studerende uden bil, har kunderne ikke villigheden til at give så mange penge for produktet. Derfor henvender Årstiderne sig i stedet til den mere modne del af befolkningen, der gerne vil give den retfærdige pris for Årstidernes produkt.

 

2) Find en kunde der har et problem, og selv er klar over det

Grunden til at kunden vælger at ligge en ordre hos din virksomhed, er fordi du løser et problem eller behov de har. Om problemet så er, at de mangler en ny bikini eller ikke har tid til at lave mad, er det altid et problem der medfører købet.

Der er dog kæmpe forskel på, om det kun er dig der ved kunden har et problem, eller om kunden også selv er klar over hendes problem. Det er nemlig langt nemmere at sælge til en kunde, der ved at hun har det pågældende problem du prøver at løse.

Du er måske blevet ringet op af en telefonsælger fra Gul Strøm eller en af de andre irriterende elselskaber, som har prøvet at sælge dig billig strøm. Hvor mange tror du vælger at skifte elselskab, når en irriterende telefonsælger ringer og siger det er lidt billigere? Jeg tror ikke på der kan være mange salg i at cold calle med billigere strøm.

Med mindre, selvfølgelig, at kunden selv har indset, at hun har et problem med dyr strøm. Hvis man har gået og tænkt over, at ens el-regning er dyr, vælger man selvfølgelig at lytte til (den nu flinke) sælger, der jo vil hjælpe en med at få billigere strøm. Bemærk at sælgeren nu er flink da han vil hjælpe, hvor han for en kunde uden problemet bare er irriterende. Kunder der ved de har et problem, er meget nemmere at sælge din virksomheds produkter til.

 

Telefonsælgere prøver at overbevise dig om et problem

Telefonsælgere prøver at overbevise dig om et problem

3) Find den bedste løsning til kundens problem

Det din virksomhed skal gøre bedst, er selvfølgelig at løse kundens problem. Men kunden vælger selvfølgelig den bedste løsning for hende, så for at få ordren hjem, bliver du nødt til at være den bedst mulige løsning på hendes problem. Dette betyder selvfølgelig at du skal differentiere dig på markedet, på en måde kunden ser som værende bedre end konkurrenternes. Hvis du bare er som de andre, er det held og tilfældighed der afgør om du får ordren eller ej – og det kan være utrolig svært at prøve leve på held.

Den bedste løsning til kundens problem kan enten være den billigste, den flotteste, den økologiske eller hvad det nu skulle være. Der er mange artikler om hvordan din virksomhed bliver den bedste løsning til kundens problem, så det vil jeg ikke gå mere ind i her.

 

Bonus: Gør det på en måde, der gør kunden ivrig efter at fortælle det til andre

For at give dig en konkurrencemæssig fordel, har jeg taget dette ekstra bonustrin med. De mest succesfulde virksomheder har nemlig en så god løsning til kundens problem, at kunden vælger at fortælle det til andre. Husk på at der er 2 retninger snakken kan gå, så hvis du gør det dårligere end hvad kunden havde forventet, fortæller kunden garanteret også dét ivrigt til andre.

Ved at give en løsning der er anderledes fra konkurrenterne, noget der giver kunden en positiv overraskelse og oplevelse, giver det incitament til at fortælle positivt om din virksomhed til kundens omgangskreds. Denne form for markedsføring, word of mouth, bliver oftest kaldt for den mest effektive form, da tilliden venner imellem er meget højere end den mellem en virksomhed og en kunde. Løs derfor kundens problemer på en måde, der gør at hun ikke kan lade være med at fortælle positivt om det til vennerne!

 

Hvis en ven fortæller om en virksomhed lytter du bedre

Hvis en ven fortæller om en virksomhed lytter du bedre

Så husk at have 100% styr på disse 3(4) trin, næste gang du ser på din virksomhed. Nogle iværksættere overser tit vigtigheden af trinnene, men som sagt i starten er det fundamentet for din virksomheds eksistens, at du er en af de dygtigste på dit marked til netop disse trin.

Prøv at brug 5 minutter nu, på at finde ud af om du har en kunde der har penge, som selv ved at han/ hun har et problem, og ser din virksomhed som den bedste løsning til hendes problem. Hvis ikke, så sæt dig ned og brug tid på at løse dette, da det er her hjertet af din virksomhed er.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             
Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: