CASE: Derfor blev Pokémon en GIGANTISK succes
18 jun 2015

CASE: Derfor blev Pokémon en GIGANTISK succes

18 jun 2015

Med 21,5 milliarder (jeps, milliarder) solgte Pokemon-kort, 200 millioner solgte spil og en samlet omsætning på $41 milliarder, er Pokémon et af de mest succesfulde spil i historien. Langt de fleste unge har haft Pokémon, og selv mange forældre husker den ikoniske gule mus ved navn Pikachu. Men hvordan har Game Freak formået at skabe et så succesfuldt koncept, der efter 20 år stadig kører velfungerende i dag?

 

Hvad er Pokémon?

Hvis du på mærkværdigvis ikke kender til Pokémon, er det et univers med mennesker og fiktive væsener, de såkaldte Pokémons. På medier som kort og videospil skal du kæmpe mod andre trænere og Pokémons, eller bytte dig frem til de bedste. Med tiden som du kæmper med dine Pokémons stiger de i levels, og bliver derved bedre. Hvis du ikke kender til Pokémon, kan du læse mere på deres egen hjemmeside her.

 

Det gælder om at fange alle Pokémons i spillet


 

Vi skal fange dem

For at kunne forstå succesen, er det vigtigt at se på målet med spillet. Der er nemlig ikke bare ét, men tre:

  • Fange alle Pokémons (150 stk)
  • Vinde over alle bosser, og derved få alle emblemer (8 stk)
  • Være den bedste i sin vennegruppe

Fange alle Pokémons

Som mottoet “Gotta catch ‘em all” siger, er målet at fange alle Pokémons i spillet. At skulle fange 150 Pokémons tager selvfølgelig lang tid, og derved fastholder spillet sine brugere i bestræbelserne. Den ikoniske Pokémon-sang som mange unge stadig kan udenad, bakker også kun op om budskabet med at fange dem.

Da Game Freak første gang udsendte spillet, lavede de 2 versioner – blå- og rød version. Opdelingen var ikke kun for at skabe volumen på butikshylderne, men havde en central rolle i succesen. Hver version indeholdte nemlig ikke alle 150 Pokémons, men kun 139. Den eneste måde man kunne skaffe 150 Pokémons på, var ved at bytte med en træner der havde den anden version. For at kunne vinde Pokémon, var det altså nødvendigt at have mindst én ven, der havde modsatte version. Det fik gang i det sociale aspekt, og er en af hovedårsagerne til Pokémons hurtige udbredelse. For at kunne bytte med andre trænere, blev man selvfølgelig nødt til at købe et kabel, der blev solgt seperat – Kan du lugte ekstra omsætning?

 

Der blev byttet og kæmpet meget


 

Få alle 8 emblemer

Et andet mål som gjorde sig gældende, var at slå alle 8 bosser i spillet. I hver større by ligger der et lokalt ‘gym’, hvor en boss med et speciale som f.eks. vand-Pokémoner holder til. Den lokale boss har nogle bedre Pokémons end andre trænere, og derfor bliver man nødt til at træne sine Pokémons op, for at vinde emblemet.

De 8 emblemer er en glimrende motivationskilde til de utålmodige spillere. Det kan være svært at overskue at skulle fange 150 Pokémons når man starter, men med disse 8 del-mål, bliver opgaven pludseligt langt mere overskuelig. Hver gang man har slået en boss bliver man glad, en smule stolt og i den grad motiveret for at spille videre.

 

Være den bedste i sin vennegruppe

At skulle bytte og kæmpe mod sine venner var en geni-streg fra Game Freaks side. Dybt inde i alle mennesker er der en drøm om at blive alfa-hannen i flokken, og i Pokémon gjaldt det også om at blive den bedste i ens vennegruppe. Det sociale aspekt gjorde også, at spillet blev bedre jo flere venner man kunne spille og bytte med, og derfor blev flere og flere revet med.

Samtidig var teknologien man benyttede sig af helt ny. Ingen børn havde før 1996 haft muligheden for at spille mod hinanden på egne maskiner, så friheden og nyheden hjalp også til virkningen.

Det blev hurtigt hele grupper af børn der spillede Pokémon med og mod hinanden, og alle snakkede om det. Hvis man ikke havde en Game Boy med Pokémon på, var det svært at underholde sig sammen med vennerne. Selv oplevede jeg at min folkeskole forbød Game Boys i en årrække, da Pokémon næsten var blevet et adgangskrav til fællesskabet.

 

Pokémon spiller på fundamentale følelser

Pokémon er et Role-Playing-Game (RPG), hvilket vil sige at man styrer en fiktiv person, som man prøver at forbedre. Ens Pokémons bliver bedre jo højere levels de stiger, og man stiger levels ved at slå andre Pokémons. Samtidig får du bedre angreb og tilbehør jo mere du spiller, noget som er nødvendigt senere i spillet.

Det ligger fundamentalt i mennesker, at vi elsker at se vores fremskridt visuelt præsenteret. Om det så er at se maven blive sommer-klar efter en kur, at se overskuddet i virksomheden stige eller se sine Pokémons blive bedre, er det noget folk elsker. Det gør, at folk bliver ved med at spille med deres Pokémons, da de får glæde hver gang den stiger et nyt level eller udvikler sig. Og Pokémon har virkelig spillet på den følelse, da de har gjort udviklingerne fra ekstra nuttet til ekstra cool og ‘farlig’.

 

Bulbasurs udvikling fra nuttet til cool


 

En god start

Den første Pokémon man får i spillet stiger levels og udvikler sig hurtigt. Allerede efter kort tid har sin første Pokémon udviklet sig (det sker i lvl 16, man starter i lvl 5), og derfor føler man sig hurtigt god og motiveret til at fortsætte.

Pokémons i de små levels ser alle søde og ‘cute’ ud, men jo mere de udvikler sig, desto mere ‘cool’ og actionprægede bliver de. Det visuelle fremskridt er altså meget tydeligt, og alle drenge bliver ellevilde hver gang de udvikler en stærk og ‘cool’ Pokémon. Game Freak har altså forstærket følelsen ved både at bruge levels og udviklinger. Samtidig er det også nemt at sammenligne sig med vennerne, om ens Charmander har udviklet sig til en Charizard, eller hvad level de forskellige er i.

 

Pokémons er designet fremragende

Hvis man ser Pokémon som ét brand, er hver Pokémon et sub-brand der alle sælger spillet. Og med 150 forskellige Pokémons, er der mange forskellige historier der bliver fortalt. Der er nemlig både cool, cute, store, små, sjove, alvorlige, syngende, drillende og mange flere slags Pokémons. Så hvad end du er til, har Pokémon altid en kompagnion til dit humør. Samtidig har Pokémons heller ikke pinlige udseender, hvilket gør at folk var villige til at købe merchandise med dem på.

Hver gang en Pokémon taler, siger den sit eget navn. Normalt kan det være svært at lære navne på nye ting, især hvis der er 150 og de er på japansk, men Game Freak havde en løsning til dette. Hver gang en Pokémon kommunikerede, var det eneste den sagde sit eget navn. Hver gang Pikachu snakkede, blev der kun sagt “Pika” eller “Pikachu”. Børn blev dermed nemt lært op i alle Pokémonnernes navne, så de kunne udtale det rigtigt med vennerne, men også så det ligger i hukommelsen lang tid frem.

 

Pikachu i hovedrollen

Hvis du har spillet Pokémon før, ved du at Pokémonen Pikachu ikke har den store rolle i hverken spillene eller kortspillene. Man kunne derfor betvivle Game Freaks valg i at vælge netop denne Pokémon som masket, men valget har været helt bevidst. Faktisk har Pikachu været en så god maskot, at den har vundet flere priser for dens design, blandt andet blev Pikachu den anden bedste person i 1999 kåret af Time, foran folk som J.K. Rowling

Pikachus gule farve signalerer advarsel og fare forude. Folk i veludviklede lande ligger hurtigt mærke til farven gul, da vi er trænet op med det i trafikken, og dermed tiltrækker Pikachu meget opmærksomhed. Gul er også en bedre farve end rød, da der er langt mindre konkurrence på farven gul. Den eneste konkurrent Pikachu har på farven er Peter Plys, og dette er kun et plus hos mødrene. Pikachu er nemlig en mor-venlig Pokémon.

 

Mødre kan ikke stå for Pikachus charme


 

Pokémon er mor-venligt

En af hovedgrundene til at netop Pokémon blev et populært børnespil, ligger i dets charme over for mødre. For at et produkt skal blive populært hos børn, og derved sælge mange styks, er det vigtigst at blive populær hos mødrene. Det kan godt være det er børnene der skaber efterspørgslen, men det er forældrene (og i de fleste hjem moderen) der betaler for dem. Både Pikachu og Pokémon er i høj grad designet med udgangspunkt i mødre.

Når en mor ser Pokémon er den første tanke ofte “Ej hvor er det nuttet!”, og mange bliver derved forelsket ved første blik. Pikachu er i den grad cute, og har formået sig at charmere sig ind i de fleste kvinde-hjerter. Så selvom mange Pokémons er langt mere actionprægede og voldelige af udseende end Pikachu, får forældrene oftest kun de nuttede Pokémons at se.

 

Ingen vold, sex og stoffer

Samtidigt med at mange Pokémons er nuttede, er spillet heller ikke voldeligt, ligesom mange af dets konkurrenter. Dette er der flere eksempler på, blandt andet at når en spiller mister sine Health Points (liv), besvimer spilleren i stedet for at dø. Våben og sex er også noget der bliver holdt langt væk fra spillet.

Til sidst hyrer amerikanske forældre ofte babysittere, hvis de en dag er ude af huset. Mødre vil ofte gerne have kontrol med hvad deres børn foretager sig, og derfor er det normalt for hende at give babysitteren en film de kan se – her er Pokémon et oplagt valg.

 

Pokémon i fjernsynet

Selvom hovedproduktet for Game Freak er selve Pokémon spillene, ligger meget af succesen gemt i andre produkter. Pokémon er nemlig blevet lavet til film, tegneserier, tv-serier, kortspil og meget andet.

Det startede ud med, at Game Freak indgik et samarbejde med forlaget Shogukan, om at lave en Pokémon tegneserie. Tegneserien solgte ud over alle forventninger i Japan, og derfor blev der også lavet en tv-serie.

TV-serien blev endnu mere populært end tegneserien, hvor det er blevet til over 870 episoder af serien. Mange børn stod så tidligt op som kl 6 for at følge med i serien. Det gode ved opbygningen af serien var dog, at det var let at hoppe ind og ud af den uden at misse noget. Dette er specielt vigtigt hos børn, da de ikke altid selv er herrer over hvornår de kan se serier.

 

TV-serien blev et hit


 

Synergi mellem TV-serien og spillet

TV-serien løftede selvfølgelig salget af spil. Man kan se hver episode af serien som en halv times reklame for spillet, noget børnene æder råt uden voksenes kritiske sans. Så at Game Freak kunne modtage penge for at markedsføre spillet, er selvfølgelig en geni-streg uden lige fra Game Freaks side af.

Ud over markedsføringen af spillene, skabte TV-serien en synergi mellem den og spillene. Det var denne synergi der opbyggede selve kulturen og fænomenet omkring Pokémon, der har gjort det til meget mere end bare et spil. At få Pokémon skridtet videre, fra spil til helhed, har gjort Pokémon langt større end andre spil som f.eks. GTA, Counter Strike, Fifa og andre, der stadig er og sikkert bliver på spil-stadiet.

Pokémon-serien gjorde også konceptet mere udbredt blandt piger. Den primære målgruppe for Game Freak var drenge i alderen 6-14 år, men med tv-serierne begyndte flere piger at følge med i konceptet. Det har senere ført til et kønsneutralt koncept, hvor målgruppen altså er blevet fordoblet.

 

Et kortspil kom der også

For Game Freaks stoppede det ikke ved videospil, tegneserier og tv-serie. Der blev i samarbejde med virksomheden Media Factory produceret et kortspil, baseret på Pokémon-serien. For at få kort købte man pakker, hvor der var et antal kort i hver. I nogle af pakkerne var der også sjældne kort i, der skabte spænding hver gang man købte en ny pakke. Kortspillet gjaldt om at vinde over andre spillere med ens kort, eller bytte dem til nogle andre.

Især produkter som Pokémonkort er kun sjove at have, så længe dine venner også har dem, da de modsat videospillet og tv-serien ikke har stor værdi når man er alene. Det sikrer at når børnene først har fået Pokémonkort, gælder det om at have så mange venner at spille mod og bytte med som muligt. Det endte da også med, at flere børn endte med at samle på dem, og havde hele mapper fyldt med kort.

Der blev byttet Pokémon-kort i stor stil

 

En masse dygtige samarbejdspartnere

Game Freak licenserede ikke kun Pokémon til tv-serien og kortspillet. Flere hundrede andre samarbejdspartnere var også med til at gøre Pokémon udbredt over hele verdenen, og tilgængeligt alle steder.

Virksomheder som Hasbro købte licens til at producere Pokémon-legetøj, KFC lavede kampagner med Pokémon, ja selv fly- og togindustrien udsmykkede deres maskiner med Pokémons. Her er en liste af nogle af de produkter der kunne købes med Pokémon repræsenteret: Action figurer, bøger, tøj og sportstøj, bamser, madkasser, tasker, snacks og mad, kostumer, sengetøj, midlertidige tattoveringer, slik og meget meget andet.

Alle disse virksomheder der licenserede Pokémon-brandet tjente mange penge på deres nye produkter, mens de samtidig gjorde Pokémon endnu mere populært og indtjenende for Game Freak. Det var en klar win-win-win situation for alle parter.

 

Tilgængeligt og udbredt overalt

Alle licenserne og samarbejderne betød, at ligegyldigt hvor du var, kunne du næsten ikke undgå at se Pokémon-merchandise. Der blev bygget en stor snebolds-effekt op, hvor der kom flere Pokémon-produkter, på grund af det blev Pokémon endnu mere populært, og derfor kom der endnu flere Pokémon-produkter til.

En ting der også gjorde Pokémon udbredt, var deres valg af spillemaskine. Nintendo ejer hovedparten af Game Freak, og derfor var klart at valget af platform faldt på Game Boy. Valget var dog rigtigt smart, og det ses i sammenligningen med deres daværende største konkurrent Digimon. Digimon satsede på konsoller, hvor Pokémon satsede på den håndholdte enhed Game Boy.

At platformen var håndholdt, gjorde at andre børn så når man spillede Pokémon. Dengang konsoller ikke var koblet til internettet, var der ingen der vidste om du spillede eller ej, og dermed kunne kunden ikke sælge spillet videre for dig. Når en ven kom over og spurgte hvad du lavede, startede der automatisk en samtale op omkring Pokémon-universet, og det andet barn indså hurtigt at han skulle skaffe en Game Boy med Pokémon.

Selv is kan Pikachu sælge


 

Et samlet koncept der sælger

Så kort sagt, hvad er det så helt præcist Game Freak har gjort, for at skabe den kæmpemæssige succes Pokémon er blevet, hvor der f.eks. er 3 Pokémon-kort pr menneske på jorden? Overordnet er der 4 ting, der har ført Pokémon så meget fremad.

  • Et socialt aspekt, der gør produkterne bedre såfremt man bruger dem med vennerne
  • Intensiv distribution til næsten alle kanaler, med partnere verdenen over
  • En virksomhed der gjorde det til et fænomen i stedet for et spil
  • Et verdensklasse produkt, historie og indhold

Pokémon kunne ikke have fået den store succes i dag, hvis Game Freak havde stået for alle aspekter af fænomenet selv. Samarbejdsaftaler med TV-produktion, Spillekort-produktion, bamser og meget andet har bredt Pokémon ud over hele verdenen, og gjort Pokémon til meget mere end bare et spil. Game Freak gjorde det de var gode til – at udvikle spil, mens de lod de bedste virksomheder stå for alle andre kanaler.

Sørg derfor for at tænke det store billede ind næste gang du udvikler dit koncept, fokuser på dine kernekompetencer og brug de bedste samarbejdspartnere i branchen. Var Pokémon blevet ved med kun at være et spil, havde det på ingen måde været så stor en succes i dag.

     
     

Sulten efter mere?

Vi sender hver 14 dag en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Hver gang vi sender en netværksmail finder vi også en ny vinder af 2 timers gratis hjælp til forretningsudvikling. Tilmeld dig netmærksmailen for at vækste din forretning, og deltag samtidig i konkurrencen om 2 timers gratis konsulent-arbejde :-)

             

Andreas Nielsen
Find mig på

Andreas Nielsen

Jeg er en forretningsudvikler fra Herning, der har flere virksomheder bag mig. Jeg elsker at få B2C virksomheder til at vækste, og derfor er jeg partner i the goldwhale.
Andreas Nielsen
Find mig på
Leave a comment
More Posts
Comments
Comment

 

Sulten efter mere?

Hver 14 dag sender vi en netværksmail ud med de bedste tips om forretningsudvikling. Vi finder samtidig endnu en vinder af 2 timers gratis forretningsudvikling.
Skriv din email og bliv tilmeldt netværksmailen: